آب و هوای کشور روسیه

آب و هوای کشور روسیه

اولین تصویری که از شرایط آب و هوای کشور روسیه در ذهن ما نقش می ‌بندد، برف و یخبندان است؛ اما بهتر است بدانید این کشور دارای آب و هوای قاره ای است. فصل تابستان و گرما در روسیه نسبتاً گرم، مرطوب و کوتاه است؛ اما زمستان های مشهور این کشور همراه با بارش فراوان برف و سرما است.

مناطق مختلف روسیه مانند کویر، استپ، فلات و تاندرا، آب و هوای خاص خودشان را دارند. با توجه به موقعیت جغرافیایی روسیه و قرار گرفتن این کشور در دو قاره آسیا و اروپا، میانگین دما در تابستان ‌ها بین ۶ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است و دما در زمستان به ۱۰ درجه زیر صفر می رسد.

آب و هوای شهر های بزرگ روسیه

با توجه به اینکه شهر های بزرگ روسیه محل اقامت بسیاری از دانشجویان بین المللی و مهاجران خارجی هستند، مختصری درباره آب و هوای کشور روسیه در دو شهر بزرگ این کشور یعنی سنت پترزبورگ و مسکو صحبت می کنیم.

آب و هوای شهر مسکو

شهر مسکو پایتخت کشور روسیه است. آب و هوا در این شهر بزرگ و پرجمعیت در فصل های مختلف متفاوت است. به طور مثال در فصل تابستان هوا بسیار گرم می شود و ساکنان این شهر معتقدند که آب و هوای مسکو در تابستان بسیار گرم و مرطوب است.

در مقابل زمستان های این شهر بسیار سرد و غیر قابل تحمل می شود. همانطور که در بسیاری از فیلم ها و عکس ها که از کشور روسیه مشاهده کرده ‌اید، اغلب مردم با پالتو و کلاه های خزدار بزرگ پشمی، در شهر تردد می کنند.

به علت شلوغی و جمعیت زیادی که در شهر مسکو زندگی می‌کنند، هوای این شهر مقداری آلوده است. پایین ترین حد دما در ماه ژانویه بوده و به ۱۳ درجه زیر صفر می رسد. فصل پاییز در این کشور بسیار کوتاه است و به سرعت بارندگی ها و یخبندان آغاز می شود.

آب و هوای شهر سنت پترزبورگ

شهر سنت پترزبورگ به عنوان دومین شهر بزرگ توریستی کشور روسیه محسوب می ‌شود. آب و هوای کشور روسیه در شهر های بزرگ مانند سنت پترزبورگ نیز آب و هوایی قاره ای و شرجی است. فصل تابستان در این شهر کمی کوتاه و دارای آب و هوایی گرم و شرجی است.

برای گفتن از آب و هوای زمستان های شهر سنت پترزبورگ بهتر است یک کلاه و پالتوی پشمی به تن کنیم. چراکه دمای هوا در این شهر گاهی اوقات به منفی ۳۰ درجه سانتی گراد می رسد. اغلب اوقات سطح رودخانه نوا که در این شهر قرار دارد، در ماه های نوامبر و دسامبر سراسر پوشیده از یخ می شود.

معمولاً شهر سنت پترزبورگ چهار ماه پوشیده از برف و یخ است؛ اما همین که بهار فرا می رسد و برف و یخ ها آب می شوند، دمای این شهر در خرداد ماه مناسب سفر و گردش می شود.

آب و هوای شهر سنت پترزبورگ
آب و هوای شهر سنت پترزبورگ

آب و هوا در کدام فصل برای سفر به روسیه مناسب است؟

اگر اهل سفر هستید و یا قصد دارید برای تحصیل به کشور روسیه مهاجرت کنید، بهتر است بدانید که بهترین و مناسب ترین زمان برای سفر به این کشور فصل تابستان است. شرایط آب و هوای کشور روسیه در فصل تابستان و ماه های تیر و مرداد مناسب گشت و گذار و سفر است.

اگر چه هزینه تهیه بلیط سفر به روسیه در این ماه ها به نسبت فصل های دیگر گران‌ تر است؛ اما استفاده از آب و هوای دلپذیر و معتدل ارزش آن را دارد. توصیه ما به افرادی که عاشق زمستان و تفریحات زمستانی هستند این است که: در پایان فصل پاییز و اوایل زمستان به روسیه سفر کنند و از مناظر شگرف و بی‌ نظیر این کشور دیدن کنند.

سخن پایانی

با توجه به اینکه روسیه همواره به کشوری سرد معروف بوده است، اما آب و هوای کشور روسیه در مناطق مختلف متفاوت است. ولی در کل آب و هوا در فصل تابستان بسیار مناسب سفر و گردشگری است.

بیشتر مسافران و گردشگران از اواخر خرداد ماه تا اوایل مهر ماه برنامه سفر خود را تنظیم می کنند و به روسیه سفر می‌ کنند؛ اما بهتر است قبل از سفر به کشور روسیه راجع به شرایط آب و هوایی شهر های مختلف این کشور تحقیق کنید تا بتوانید وسایل و لباس های مناسب برای سفر ماجراجویانه خود همراه داشته باشید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 19 =