بورسیه تحصیلی روسیه

خانه / بورسیه تحصیلی روسیه

روسیه در حال حاضر جزو یکی از پر بازدیدترین کشورها برای ادامه تحصیل موفق است که همین امر موجب شده تا رقابتی سخت برای دریافت بورسیه تحصیلی روسیه در بین دانشجویان به وجود آید. این کشور مدرن، دارای بالاترین نرخ با سوادی در جهان بوده که با دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی عالی خود توانسته است ثروتمندترین منابع جهان را به دست آورد.
قابل ذکر است که روسیه در حال حاضر دارای بیش از ۷۰۰ مرکز آموزشی در ۸۲ منطقه مختلف است که در هر کدام از آنها، رشته‌¬های مختلف زیادی از پزشکی گرفته تا هنر، به بهترین شیوه ممکن و کیفیت تدریس می¬‌شوند. این کشور با توجه به شرایط ویژه¬ای که دارد، از ۱۷۰ کشور جهان دانشجویان بین‌¬المللی پذیرفته است و به دانشجویان بین‌¬المللی این فرصت فوق¬‌العاده را می¬دهد تا علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان روسی نیز آشنا شوند و مدرکی معتبر دریافت کنند.
از آنجا که تحصیلات عالی در خارج از کشور فرصت مناسبی برای دستیابی به موفقیت و رشد را فراهم می‌¬کند، دانشجویان زیادی تلاش می‌¬کنند از این فرصت بهر¬ه‌¬مند شوند. شما نیز اگر از لحاظ علمی و تحصیل در سطح قابل قبولی هستید؛ بهتر است به دنبال بورسیه تحصیلی روسیه باشید و آن را دریافت کنید.
ناگفته نماند که برخوردار شدن از بورسیه تحصیلی روسیه دارای شرایط محدود کننده و سختی نیست و شما می¬‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص، تا انتهای مطلب همراه ما باشید و با دانشگاه های روسیه، نحوه دریافت بورسیه، مدارک مورد نیاز، شرایط اخذ بورسیه تحصیلی و… آشنا شوید.

انواع مختلف بورسیه تحصیلی روسیه
انواع مختلف بورسیه تحصیلی روسیه

• بورسیه تحصیلی دانشگاهی
در بورسیه‌¬های دانشگاهی، فرد دانشجو باید خودش بتواند به راحتی در سایت‌¬های مختلف دانشگاه‌ها برای بورسیه مورد نظر خود اپلای کند و یا این که سوپروایزر به دست آورد. برای انجام این کار نیز باید نمره زبان عالی، رزومه تحصیلی موفق و مقالات بین‌¬المللی داشته باشد.
هر ساله دانشگاه‌های گوناگون، تعدادی بورسیه تحصیلی را در این کشور ارائه می‌¬کنند که دریافت پذیرش هر کدام از آنها بر این مبنا است که از شرایط و مدارک لازم بهره¬‌مند باشید و تمام قوانین را در نظر بگیرید. همچنین از جمله مزایای این بورسیه می‌¬توان به پرداخت هزینه دوره آموزش¬‌های زبان، هزینه تحصیل و هزینه خوابگاه اشاره کرد.
افرادی که قصد دارند برای بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های روسیه اقدام نمایند، باید حتما گواهینامه‌¬های تحصیلی، تمام ریز نمرات در هر سطح، کپی گذرنامه با حداقل ۱ سال و نیم اعتبار، کپی شناسنامه، ۱ عدد عکس رنگی جدید، گزارش عمومی پزشکی، پرداخت مبلغ مورد نظر بابت هزینه ترجمه، ۱ جواب آزمایش جداگانه HIV / AIDS و… را به دولت و دانشگاه مورد نظر ارائه دهند.

• بورسیه تحصیلی دولتی

یکی دیگر از بورسیه‌ های تحصیلی که می‌ توانید در روسیه از آن بهره ببرید، بورسیه تحصیلی دولتی است که فقط شامل تعدادی از هزینه ‌ها می شود و پاسخگوی هزینه سفر، بیمه درمانی و هزینه‌ های زندگی نیست.
البته قابل ذکر است که دولت روسیه برای هر دوره، به تمام هنرجویان چه خارجی و چه روسی که در خارج از کشور ادامه تحصیل می‌¬دهند، بورسیه¬‌های تحصیلی می‌¬دهد. مبلغ بورسیه تحصیلی روسیه با توجه به شهر انتخابی و رشته مورد نظر هرکس، متفاوت است و با توجه به شرایط موجود به فرد بورسیه تعلق می¬گیرد.
مراحل و شرایط لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی روسیه
قبل از هر چیزی باید بدانید که ثبت¬نام در بورسیه روسیه، کلا در ۲ مرحله انجام می‌¬شود. در مرحله اول ثبت¬نام، باید کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهید و اگر واجد شرایط بودید، در مرحله دوم با شما مصاحبه‌¬ای صورت می¬گیرد.
افرادی که این ۲ مرحله ذکر شده را با موفقیت پشت سر بگذارند، می¬‌توانند به راحتی از بورسیه دولتی روسیه بهره‌¬مند شوند و دیگر نیازی به شرکت در آزمون و یا مراجعه به جاهای دیگر ندارند.
البته برای دریافت بورسیه تحصیلی روسیه باید معدلتان بالای ۱۴ باشد و به طور کامل به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. همچنین برای سفر و اقامت در آنجا دقت داشته باشید که اعتبار پاسپورت¬تان بالای ۲ سال باشد.
فراموش نکنید که فقط ۱ الی ۳ ماه می‌¬توانید در روسیه اقامت داشته باشید و برای تحصیل حتما باید اقدامات لازم را انجام دهید تا ویزای دانشجویی را دریافت کنید و به مشکل برنخورید.
اول از همه بهتر است کپی ترجمه شده‌¬ای از تمام مدارک‌¬تان به زبان روسی تهیه کنید و آن را به دانشگاه مورد نظر تحویل دهید تا به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و به نیازتان پاسخ دهند.
پس از این کار باید از میان همه دانشگاه‌های روسیه، ۶ دانشگاه برتر و یا محبوب خودتان را انتخاب کنید و اسکن پاسپورت، به همراه ریزنمرات خود را به آنها نشان دهید. همچنین باید فرم‌¬هایی که از دانشگاه مورد نظرتان صادر شده است را به همراه خود در کنار مدارک شناسایی داشته باشید. در صورتی که درخواست شما توسط دانشگاه پذیرفته شد، می‌¬توانید به راحتی از بورسیه تحصیلی آن کشور برخوردار شوید.
دقت داشته باشید که در روسیه، روش¬‌های گوناگونی برای تحصیل وجود دارد ولی دانش¬آموزان بین‌¬المللی که به صورت تمام وقت قصد تحصیل دارند، تنها می‌¬توانند در کلاس‌¬های حضوری شرکت نمایند. همچنین تحصیل در اغلب دانشگاه‌های روسیه به زبان روسی، انگلیسی و فرانسوی است و شما باید حداقل با یکی از آنها آشنا باشید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی

• عکس جدید؛
• پاسپورت معتبر؛
• گواهی پزشکی سلامت؛
• نامه پذیرش از دانشگاه؛
• تمام مدارک تحصیلی به همراه ترجمه صحیح؛
• پرداخت هزینه ویزا؛
• تکمیل کردن فرم درخواست.

توجه داشته باشید در حین دریافت کردن بورسیه تحصیلی مهم¬‌ترین مدرک، نامه پذیرش از دانشگاه‌های این کشور است. از این رو پیشنهاد می¬‌کنیم حتما در تکمیل و ارائه مدارک به سفارت روسیه، دقت لازم را به کار ببرید تا مدارک شما برگشت نخورد و کارهایتان با موفقیت انجام شود.

بورسیه تحصیلی روسیه در مقاطع مختلف
بورسیه تحصیلی روسیه در مقاطع مختلف

مقطع دکترا
بی¬شک می¬‌توان گفت که بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا نسبت به دیگر مقاطع تحصیلی بهتر است و به جز بورسیه‌¬های دولتی، دانشجویان می‌¬توانند سوپروایزر در رشته مدنظرشان را پیدا کنند و از این طریق پذیرش در این سطح را به دست بیاورند. البته این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که تحصیل در مقطع دکترا، تقریبا حدود ۳ الی ۴ سال به طول می‌¬انجامد و باید به صورت تمام وقت مشغول ادامه تحصیل باشید.
همانطور که می‌¬دانید در اصل دوره دکترا به عنوان بالاترین درجه علمی دانشگاهی در همه مراکز آموزشی جهان شناخته شده است و دریافت کردن بورسیه تحصیلی از این طریق در روسیه، نسبت به دیگر مقاطع آسان¬‌تر است و دردسر زیادی ندارد. به همین دلیل اگر در این مقطع مشغول به ادامه تحصیل هستید بهتر است هر چه سریع‌¬تر برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنید.
• مقطع کارشناسی
افرادی که دوره دبیرستان آنها به اتمام برسد و دیپلم بگیرند، می‌¬توانند بعد از آزمون ورودی برای مقطع کارشناسی در روسیه اقدام نمایند و در آنجا دوران تحصیل ۴ ساله خود را بگذرانند. معمولا اکثر افرادی که علاقمند به ادامه تحصیل در روسیه پس از دیپلم هستند، می‌¬خواهند رشته پزشکی را در آنجا ادامه دهند؛ زیرا علاوه بر وجود امکانات کامل، در این کشور هزینه¬‌های تحصیل در رشته پزشکی نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر است.
• مقطع کارشناسی ارشد
ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز حدود ۱ سال و نیم تا ۲ سال طول می¬‌کشد‌ و جهت دریافت بورسیه تحصیلی روسیه در مقطع کارشناسی ارشد، باید حتماً تمام مدارک کارشناسی را اخذ کرده باشید و سپس اقدام نمایید.
همچنین اگر به زبان روسی و انگلیسی مسلط نیستید، بهتر است پیش از اقدام برای کارشناسی ارشد، دوره¬های زبان را به طور کامل بگذرانید. از آنجایی که دانشگاه‌های روسیه از کیفیت بالایی برخوردار هستند و هزینه تحصیل در آنها کم است، تعداد مراجعه¬کنندگان به آنجا بیشمار است.

بورسیه های تحصیلی روسیه ، عبارتند از :

• بورسیه دانشگاه پلی¬تکنیک سن پترزبورگ؛
• بورسیه تحصیلی دولتی روسیه؛
• بورسیه دانشگاه ملی علوم و فناوری ( MISIS)؛
• بورسیه تحصیلی BP در روسیه؛
• بورسیه دانشگاه ملی تحقیقات دانشکده اقتصاد ( HSE )؛
• دانشگاه بین¬المللی المپیک روسیه؛
• بورسیه تحصیلی Benyamin A. Gilman؛
• بورسیه دانشکده مطالعات روسیه و آسیا ( SRAS ).

 

مزایای تحصیل در روسیه

مزایای تحصیل در روسیه

• در روسیه علاوه بر این که بورسیه تحصیلی به اغلب دانشجویان تعلق می¬‌گیرد، از تحصیلات دانشگاهی جامع‌¬تری برخوردار هستند و به راحتی می‌¬توانند دانشی عمیق و اساسی در همه زمینه¬‌های علمی و درسی به دست آورند.
• افرادی که برای ادامه تحصیل به روسیه می‌¬روند، در بین مردمانی تحصیل کرده قرار می¬‌گیرند و می‌-توانند در مسیر موفقیت بهتر گام بردارند.
• در دانشگاه‌های این کشور، نیازی به پشت سرگذاشتن پروسه سخت پذیرش و ویزا نیست و بدون هیچ مشکلی می‌¬توانید در رشته مورد علاقه‌¬تان مشغول به تحصیل شوید.
• برخوردار بودن از ویزای تحصیلی و بورسیه تحصیلی روسیه، می‌¬تواند یکی از انتخاب های پر سود و با ارزش برای شما باشد و شما می‌¬توانید با آرامش خاطر بیشتر ادامه دهید.
• روسیه با ارتقاء دادن دانشگاه‌های خود امکانات عالی را در اختیار دانشجویان قرار می‌¬دهد تا آنها نیز بتوانند بدون هیچ محدودیت و سختی، به درس خود ادامه دهند.
در هر یک از دانشگاه‌های این کشور، متخصصین زیادی مشغول تدریس به دانشجویان هستند و در کار خود بسیار تجربه دارند. در نتیجه همین امر موجب می‌¬شود آنها به طور دقیق‌¬تری از آموزش¬‌های مفید بهره ببرند.
• از آنجایی که بورسیه تحصیلی روسیه بسیار عالی است و اکثر هزینه¬‌های مقرون به صرفه این کشور را هم کاهش می‌¬دهد، افراد دانشجو می‌¬توانند مشغله فکری بودجه را نداشته باشند.
• حتی افرادی که به آنها بورسیه تحصیلی در این کشور تعلق نمی‌¬گیرد نیز می¬‌توانند بدون هیچ¬گونه نگرانی تحصیل‌¬شان را ادامه دهند؛ زیرا هزینه تحصیل در این کشور بسیار پایین‌¬تر از سایر کشورها است.
• نزدیک بودن روسیه به ایران نیز از دیگر مزایای تحصیل در این کشور است و افراد تحصیل کرده می‌-توانند به راحتی به آنجا برای ادامه تحصیل و پیشرفت سفر کنند.
• همانطور که می¬دانید عدم وجود شرط معدل در روسیه، این شانس را به همه افراد می¬‌دهد تا جدا از در نظر گرفتن رشته دیپلم خود با گذراندن ۱ دوره پیش‌¬نیاز تحصیل در رشته دلخواهشان را شروع کنند.
• علم و فناوری در این کشور آنقدر زیاد است که بی¬شک آینده همه دانشجویان در آنجا تضمین می‌¬شود و همه فارغ¬التحصیلان، مدرک معتبر و بین‌¬المللی را دریافت خواهند کرد.

توجه کنید که برای اخذ هر یک از این بورسیه¬‌ها، باید از همان اول که کارهای درخواست را انجام می-‌دهید، سعی کنید به بهترین نحوه ممکن پیش بروید و این فرصت طلایی بی‌¬نظیر را از دست ندهید. اگر در مقاطعی مانند کارشناسی و یا کارشناسی ارشد تحصیل می¬‌کنید، باید بدانید که دریافت بورسیه تحصیلی از این طریق بسیار راحت است و تنها اگر ۱ یا ۲ ترم تحصیلی اول¬تان را با بهترین نمرات ممکن بگذرانید، می‌¬توانید از دانشگاه‌¬تان درخواست بورسیه تحصیلی کنید.
همانگونه که متوجه شدید در بورسیه تحصیلی روسیه هیچ¬گونه محدودیت سنی برای افراد وجود ندارد و همه دانشجویان، داوطلبان و افراد تحصیل کرده در هر سن و سالی می‌¬توانند از آن استفاده کنند و فقط باید مدارکی که در ابتدا ذکر شد، مانند اصل مدارک تحصیلی و… را داشته باشند.

از آنجایی که تصمیم‌¬گیری در مورد تحصیل خارج از کشور گامی کاملا جدی است و به آینده‌¬ای روشن¬تر به شما بیشتر کمک می¬‌کند، باید تمام مراحل را به صورت قانونی طی کنید و تا حد ممکن با یک فرهنگ دیگر ارتباط برقرار کنید تا در آنجا برای ادامه تحصیل به راحتی و در زمانی کوتاه با شرایط و دیگران سازگاری پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بورسیه تحصیلی روسیه پرداختیم. کشور روسیه با توجه به داشتن شرایط بسیار عالی از نظر تحصیلی و همچنین نزدیک بودن به ایران یکی از بهترین کشورها از نظر تحصیل است. همانطور که می‌دانید دریافت بورسیه از دانشگاه‌های خارجی، کار آسانی نیست اما در روسیه دریافت بورسیه کمی راحت‌تر است. هزینه‌های کشور روسیه مقرون به صرفه است و دولت روسیه از دانشجویان بین‌المللی که دانشگاه‌های این کشور برای ادامه تحصیل انتخاب می‎‎کنند، حمایت می‌کند. در صورتی که متقاضیان موفق به کسب بورسیه نشوند، می‌توانند از پس شهریه و هزینه‌های زندگی در این کشور برآیند. دانشگاه‌های کشور روسیه از اعتبار و کیفیت آموزشی بالایی برخوردارند و دانشگاه‌های این کشور در مقایسه با دانشگاه‌های اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا بسیار مقرون به صرفه بوده و دانشجویان می‌توانند ضمن پرداخت شهریه کم یا با داشتن بورسیه به صورت رایگان از کیفیت آموزشی عالی برخوردار شوند. کشور روسیه در حال حاضر در بین ۱۰ کشور پربازدید برای ادامه تحصیل است. همچنین این کشور که طی چند سال اخیر مقصد بسیاری از گردشگران بوده و دولت روسیه برای گردشگران و دانشجویان شرایط ویژه‌ای را فراهم کرده است. دانشجویان با تحصیل در این کشور می‌توانند از این ویژگی‌ها بهره‌مند گردند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =