تحصیل دندانپزشکی در روسیه

خانه / تحصیل دندانپزشکی در روسیه

دندانپزشکی یکی از رشته‌های محبوب در روسیه است. سالانه مهاجران زیادی برای تحصیل در این رشته به روسیه می‌آیند و از آموز‌ش‌های بسیار سطح بالا در این کشور بهره‌مند می‌شوند. رتبه‌ی بالای جهانی دانشگاه‌ها، شرایط نسبتاً آسان قبولی در آنها و هزینه‌های مقرون به صرفه تنها بخشی از دلایل افزایش تقاضا برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه هستند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد شرایط عمومی، دانشگاه‌ها و هزینه‌های تحصیل و اقامت در روسیه بیشتر توضیح دهیم.

 

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی روسیه

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی روسیه

یکی از بزرگترین مزیت‌های تحصیل دندانپزشکی در روسیه این است که شما نیازی به شرکت در کنکور ورودی ندارید. بعلاوه با وجود اینکه زبان روسی، زبان رسمی این کشور در بخش آموزشی است، اما در برخی از دانشگاه‌ها، با ارائه‌ی مدرک آیلتس یا تافل، امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. با این حال اگر قصد دارید به زبان روسی آموزش ببینید، باید دوره‌های مقدماتی این زبان را سپری کنید که شامل بخش‌هایی از جمله دوره‌ی فشرده زبان روسی و زبان تخصصی، آشنایی با سیستم آموزشی روسیه و معرفی سبک زندگی و فرهنگ این کشور است.

دوره‌ی تحصیل دندانپزشکی در روسیه ۵ ساله است و شهریه‌ی آن بسته به دانشگاه انتخابی، محل تحصیل و کیفیت آموزشی می‌تواند متفاوت باشد. از مزیت‌های دیگر تحصیل دندانپزشکی در روسیه این است که محدودیت سنی و شرط معدل در دانشگاه‌های این کشور وجود ندارد.

 

دانشگاه های تحصیل دندانپزشکی در روسیه

ویدئو تحصیل دندانپزشکی در روسیه

دانشگاه‌های تحصیل دندانپزشکی در روسیه

دانشگاه‌های دندانپزشکی در روسیه از نظر رتبه‌ی آموزشی در سطح بسیار بالایی قرار دارند. در ادامه به معرفی چند مورد از این دانشگاه‌ها و شرایط عمومی آنها می‌پردازیم.

دانشگاه لومونوسوف

این دانشگاه در سال ۱۷۵۵ در مسکو تاسیس شد و یکی از بهترین دانشگاه‌ها ( با رتبه‌ی ۱۶۱ ) برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه است. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، این دانشگاه‌ از نظر معماری یکی از زیباترین دانشگاه‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود. گستردگی این دانشگاه به حدی است که هر ترم در حدود ۳۸ هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند که از این تعداد ۴ هزار نفر آنها، دانشجویان خارجی هستند. شروع ترم‌های تحصیلی در این دانشگاه در اول سپتامبر و هفتم فوریه بوده و مدت دوره‌ی دندانپزشکی آن شش سال است.

دوره‌ی دندانپزشکی در دانشگاه لومونوسوف به زبان روسی برگزار می‌شود و دانشجویانی که به این زبان تسلط ندارند باید دوره‌های یادگیری آن را حداقل به مدت یک سال بگذرانند. از آنجایی که این دانشگاه‌، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و واحدهای تحقیقاتی زیادی دارد، یکی از بهترین مکان‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه به شمار می‌رود. این دانشگاه دارای هشت خوابگاه است که تنها پنج دقیقه تا دانشگاه فاصله دارند. هزینه‌ی اتاق‌های دو خوابه در این خوابگاه، ۷ هزار روبل و هزینه‌ی اتاق‌های تک خوابه ۱۴ هزار روبل است.

دانشگاه سچینوا

این دانشگاه در سال ۱۷۵۸ در شهر مسکو تاسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی در کشور روسیه است که در حدود دو هزار دانشجو دارد. تجهیزات پزشکی در این دانشگاه بسیار سطح بالا و حتی در بعضی از موارد رباتیک است که امکان تحصیل دندانپزشکی در روسیه در بهترین سطح ممکن را میسر می‌سازد. دانشگاه سچینوا مجموعاً چهار خوابگاه دارد که همه‌ی آنها بسیار مجهز بوده و هر اتاق آشپزخانه و حمام مخصوص به خود را دارد. خبر خوب این است که خوابگاه دانشجویی به دانشجویان مهاجر نیز تعلق می‌گیرد.

بعلاوه دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان از اتاق‌های مطالعه، کتابخانه، آزمایشگاه، باشگاه‌های ورزشی و … استفاده کنند. دوره‌های دندانپزشکی این دانشگاه ۵ ساله است و آموزش‌ها هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی انجام می‌شود که شهریه‌ی آن نسبت به آن دوره‌ی روسی گران‌تر است. تعداد مراکز بالینی، بیمارستان و کلینیک‌های وابسته به این دانشگاه، از سایر دانشگاه‌های روسیه بیشتر است و اساتید و پروفسورهای بسیار باتجربه‌ای در آن تدریس می‌کنند.

دانشگاه نووسیبیرسک

این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ در نزدیکی شهری به همین نام تاسیس شده و در حدود ۷۲۰۰ دانشجو دارد که از این میزان ۱۲۰۰ نفر آنها، دانشجویان بین المللی هستند. این دانشگاه جامع‌ترین مجموعه‌ی پزشکی در بین دانشگا‌ه‌های این کشور را دارد و علاوه بر رشته‌ی دندانپزشکی، رشته‌های پزشکی، داروسازی، اطفال، پرستاری و … نیز در آن تدریس می‌شوند از این رو این دانشگاه را می‌توان یک دانشگاه تمام پزشکی دانست.

اگر موضوع هزینه در تحصیل دندانپزشکی در روسیه برایتان مهم است حتماً دانشگاه این شهر را در نظر داشته باشید زیرا هزینه‌های زندگی در آن به مراتب کمتر از مسکو است با این حال این دانشگاه یک دانشگاه بسیار مجهز محسوب می‌شود و از این رو هزینه‌های تحصیل در آن کمی بیشتر از سایر‌ دانشگاه‌های تحصیل دندانپزشکی در روسیه است. رشته‌های زیرشاخه‌ی پزشکیِ این دانشگاه تنها به مدت دو سال اول به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و بعد از آن باید به زبان روسی تحصیل کنید. دوره‌ی دندانپزشکی دانشگاه نووسیبیرسک یک دوره‌ی پنج ساله است و برای شرکت در آن باید در آزمون ورودی قبول شوید.

دانشگاه A.I YEDOKIMOV

دانشگاه دولتی پزشکی و دندانپزشکی A.I YEDOKIMOV یکی از معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی و محیطی مناسب برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه است که در شهر مسکو قرار دارد. آموزش‌های انجام شده در این دانشگاه به زبان روسی و انگلیسی انجام می‌شوند که هزینه‌ی سال اول برگزاری دوره به زبان انگلیسی بیشتر است و از سال‌های بعد هزینه‌های آن برابر می‌شود. رتبه‌ی این دانشگاه در سطح جهانی بسیار بالا است به طوری که در سال ۲۰۱۹ به رتبه‌ی ۹۰ رسید. مجموعه‌ی پزشکی این دانشگاه نیز بسیار گسترده است و علاوه بر دندانپزشکی رشته‌هایی مانند پزشکی، داروسازی، اطفال، دامپزشکی، سلامت عمومی و … نیز در آن تدریس می‌شود.

دانشگاه رودن

دانشگاه دولتی رودن در سال ۱۹۶۰ در مسکو با هدف ایجاد فرصت تحصیلی برای کشورهای جهان سوم تاسیس شد و نام دیگر آن «دوستیِ مردمِ روسیه» است. در حال حاضر در حدود ۲۱ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. در دانشگاه رودن امکان تحصیل دندانپزشکی در روسیه به دو زبان روسی و انگلیسی وجود دارد و ظرفیت پذیرش در این دو زبان به ترتیب ۲۰۰ و ۱۵۰ نفر در سال است. در این دانشگاه هزینه‌ی تحصیل در دوره‌های انگلیسی به مراتب خیلی بیشتر از دوره‌های روسی است ( تا ۳۰۰۰ هزار دلار بیشتر) از این رو برای دانشجو به صرفه‌تر است که در دوره‌های پادفک شرکت کرده و بر زبان روسی مسلط شود.

دانشگاه پاولوف

این دانشگاه که در سال ۱۸۹۷ در شهر سن پترزبورگ تاسیس شده است، اولین دانشگاه پزشکی مخصوص زنان  است. رتبه‌ی جهانی این دانشگاه ۵۰۱ است و تحصیل دندانپزشکی در روسیه را به هر دو زبان انگلیسی و روسی میسر می‌سازد. شرط معدل برای ورود به این دانشگاه وجود دارد و متقاضیان باید معدل بالای ۱۶ داشته باشند. بیمارستان و کلینیک این دانشگاه بسیار پیشرفته است و شامل بخش‌های بسیار مختلفی است از این رو دانشجویان می‌توانند از آموزش‌های بسیار سطح بالایی برخوردار شوند. دانشگاه پاولوف چهار خوابگاه دارد و امکان اسکان دانشجویان مهاجر نیز در آنها وجود دارد.

 

دوره پادفک روسیه

دوره پادفک در روسیه

پادفک یک دوره‌ی آموزشی برای تسلط بر زبان روسی است. دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته‌ی پزشکی یا تحصیل دندانپزشکی در روسیه را دارند باید این دوره‌ی آموزشی را قبل از ورود به دانشگاه بگذرانند. دوره‌ی پادفک بسته به تسلط و پیش زمینه‌ی دانشجو در زبان روسی می‌تواند از یک ماه تا یک سال طول بکشد. نکته‌ی مهم این است که در دور‌های پادفک آموزش‌های یکسانی ارائه نمی‌شود و محتوای آموزشی آن متناسب با رشته‌ای که متقاضی می‌خواهد در آن تحصیل کند متفاوت است.

این دوره‌ها توسط اساتید روس تدریس می‌شوند و در آنها دانشجو با لغات تخصصی مربوط به رشته‌ی خود آشنا می‌شود و یک دوره‌ی مقدماتی در مورد دروسی مانند شیمی، زیست، فیزیک را نیز می‌گذراند. بعلاوه دانشجویان در این دوره به چهار مهارت زبان روسی مسلط شده و بعد از اتمام دوره مدرک زبان به آنها داده می‌شود.

برای شرکت در این دوره شما به مدارکی از جمله، مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی، گذرنامه، عکس پرسنلی و فیش پرداخت هزینه نیاز دارید. در دوره‌ی پادفک منابعی مانند، ‌کتاب‌های دوره‌ی کاربردی آموزش زبان روسی، کتاب‌های مکالمه به زبان روسی، کتاب صرف فعل افعال روسی و کتاب‌های گرامر‌ زبان روسی، کتاب‌های لغت و اصطلاحات زبان روسی و کتاب‌های‌ درسی علوم پایه بسته به رشته‌ی مدنظر داوطلب تدریس می‌شود. موسسات مختلفی در روسیه این دوره را برگزار می‌کنند که از معروفترین آنها می‌توان به موسسه‌ی زبان ادوکا، مرکز زبان پروبا، موسسه درژاوین، مرکز زبان اکسترا کلاس و … اشاره کرد. ضمناً هزینه‌ی شرکت در این دوره با توجه به محتوای آموزشی متفاوت بوده و از ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار متغیر است.

 

ویزای تحصیلی روسیه

ویزای تحصیلی روسیه

برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه باید در گام اول برای ویزای کوتاه مدت اقدام کنید که یک ویزای ۳ ماهه است. بعد از این دوره، شما باید ویزای تحصیلی خود را تمدید کنید. برای این کار باید به بخش محلی دولت مراجعه کنید؛ که در آنجا یک ویزای یک ساله به عنوان ویزای FMS برای شما صادر می‌شود. با داشتن این ویزا شما می‌توانید در داخل روسیه یا به خارج از آن سفر کنید. بعد از پایان این دوره شما باید ویزای تحصیلی خود را برای یک دوره‌ی یک ساله‌ی دیگر تمدید کنید و این روند تا پایان تحصیل شما ادامه خواهد داشت. بعد از پایان تحصیل دندانپزشکی در روسیه به راحتی می‌توانید اقامت دائم در این کشور را بدست آورید.

 

هزینه های زندگی و تحصیل دندانپزشکی در روسیه

هزینه های زندگی و تحصیل دندانپزشکی در روسیه

هزینه‌ی تحصیل دندانپزشکی در روسیه به مراتب از کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است؛ با این حال سطح کیفیت تحصیلی کاملاً برابر است. در نتیجه این کشور به یکی از ارزانترین مقاصد برای ادامه‌ی تحصیل تبدیل شده و سالانه دانشجویان مهاجر زیادی را به خود جذب می‌کند. دانشگاه‌های دولتی روسیه مانند سایر کشورها هزینه‌های کمتری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی دریافت می‌کنند.

میزان شهریه‌ی دانشگاه‌های روسیه توسط وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون این کشور تعیین می‌شود. مانند کشورهای دیگر، به طور متوسط هزینه‌ی تحصیل دندانپزشکی در روسیه نسبت به سایر رشته‌ها مناسب‌تر است. به عنوان مثال در شرایطی که هزینه‌ی تحصیل در دوره‌ی لیسانس بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار روبل و در دوره‌ی کارشناسی ارشد بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار روبل است، این مقدار برای شرکت در رشته‌های زیرشاخه‌ی پزشکی بین  ۳۷۰ تا ۸۰۰ هزار روبل است.

هزینه‌های زندگی نیز بسیار مقرون به صرفه است و ماهانه چیزی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار است. باید توجه داشته باشید که هزینه‌های زندگی در شهرهایی مانند سنت پترزبورگ یا نووسیبیرسک به مراتب بسیار مناسب‌تر از مسکو است. بعلاوه این امکان برای شما وجود دارد که در حین تحصیل کارهای دانشجویی انجام داده و کسب درآمد داشته باشید.

 

بورسیه تحصیل در دانشگاه های روسیه

بورسیه‌ی تحصیل در دانشگا‌ه‌های روسیه

خوشبختانه امکان دریافت بورسیه‌ی تحصیلی در این کشور وجود دارد و این بورسیه شامل دانشجویان بین المللی نیز می‌شود. از نظر تعداد محدودیتی وجود ندارد و در سال ۲۰۲۰، ۱۵ هزار بورسیه از طرف دولت روسیه به دانشجویان اهدا شد. با دریافت این بورسیه شما تنها از شهریه‌ی رایگان دانشگاه و کمک هزینه‌ی زندگی بهره‌مند می‌شوید و هزینه‌های سفر و جابه‌جایی و بیمه‌های درمانی دریافت نخواهید کرد. برای آنکه بتوانید این بورسیه را دریافت کنید باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ثبت نام در وب سایت مربوطه و تکمیل فرم الکترونیکی و ارسال درخواست
  • دعوت به مصاحبه یا شرکت در آزمون
  • کسب رتبه‌ی قبولی

بعد از دریافت نمره‌ی قبولی دانشگاه برای شما تاییدیه می‌فرستد و مدارک مورد نیاز را اعلام می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به وب سایت رسمی آموزش عالی روسیه مراجعه کرده و در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز کسب اطلاع نمایید. اگر سوالی برایتان باقی ماند می‌توانید با سفارت یا نماینده‌ی رسمی آموزش عالی روسیه در ایران تماس بگیرید.

در روسیه به یک دندانپزشک ماهر تبدیل شوید

تحصیل دندانپزشکی در روسیه به دلیل سطح کیفی بالای دانشگاه‌های این رشته، هزینه‌های مقرون به صرفه‌ی زندگی در این کشور و شرایط نسبتاً آسانِ ورود به دانشگاه‌ها، یک انتخاب عاقلانه برای کسانی است که قصد ادامه‌ی تحصیل در این رشته در یک کشور خارجی را دارند. بازار کار دندانپزشکی در روسیه بسیار داغ است و شما می‌توانید بعد از فارغ التحصیلی بلافاصله جذب بازار کار شوید. بعلاوه از آنجایی که مدارک بیشتر دانشگاه‌های این کشور توسط وزارت علوم ایران نیز پذیرفته می‌شود، شما می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. یعنی هم با پیش شرط‌های بسیار راحت‌تری در این رشته تحصیل کنید و هم از بازار کار پردرآمد آن در ایران بهره‌مند شوید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 6 =