دریافت تابعیت کشور روسیه

دریافت تابعیت کشور روسیه

در سال ‌های اخیر بسیاری از دانشجویان ایرانی درصدد دریافت تابعیت کشور روسیه و اخذ اقامت دائم این کشور از طریق تحصیل بوده اند. با توجه به این که اخذ اقامت دائم و حق شهروندی روسیه روش های مختلفی دارد و دولت این کشور قوانین و ضوابط خاصی را برای اعطای تابعیت به مهاجران خارجی تعیین کرده است، دانشجویان بین المللی که در روسیه تحصیل می ‌کنند گاهی تصمیم می گیرند پس از پایان تحصیل در روسیه به کشور دیگری مهاجرت کنند.

تحصیل در روسیه منجر به دریافت پاسپورت این کشور نمی شود چرا که دانشجویان پس از اتمام تحصیل بایستی ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند تا بتوانند در این کشور اقامت داشته باشند.

روش های اخذ تابعیت روسیه

بر اساس قانون، دریافت تابعیت کشور روسیه به شکل ذاتی و اکتسابی امکان‌ پذیر می ‌شود. تابعیت بر اساس قوانین و به صورت ذاتی مربوط به سیستم نسبت خونی، به این معنی است که اگر یک فرد مهاجر با شهروند روسیه ازدواج کند، فرزند آن ها نیز تابعیت روسیه را دارد.

در بخش سیستم خاک اگر فردی در این کشور متولد شود، خواه والدین او تبعه روسیه باشند یا نباشند، این فرد تابعیت روسیه را دارد. در تابعیت اکتسابی به دست آوردن اقامت دائم و تابعیت کشور روسیه از روش ‌های مختلفی امکان‌پذیر است. روسیه یکی از کشور هایی است که مهاجران نمی توانند از طریق خرید ملک در آنجا اقامت بگیرند.

·       تحصیل

·        ازدواج

·        سرمایه گذاری

دریافت تابعیت کشور روسیه از طریق ازدواج

مهاجران و اتباع خارجی می توانند از طریق ازدواج با یک شهروند روس اقامت دائم و سپس تابعیت کشور روسیه را به دست بیاورند. افرادی که گمان می کنند می توانند از طریق یک ازدواج صوری و ازدواج غیر واقعی تابعیت کشور روسیه را به دست بیاورند اشتباه می کنند! چرا که قوانین راجع به این روش دریافت تابعیت بسیار سختگیرانه است.

چنانچه مهاجران نتوانند مدارک مربوط به ازدواج و زندگی مشترک طی مدت سه سال را به مقامات دولت روسیه تحویل دهند، ازدواج آن ها به هم می خورد و اقامت تبعه خارجی سلب می شود.

مدارک مورد نیاز برای اثبات واقعی بودن ازدواج

·       رابطه طولانی مدت دو طرف و مدارک اثبات آن

·        ارائه مدارک مربوط به وضعیت تأهل تبعه خارجی (فرد اگر قبلاً ازدواج کرده باشد نمی تواند با یک تبعه روسی ازدواج کند)

·        ارائه مدارک هویتی

هزینه و مدت زمان مورد نیاز برای دریافت تابعیت کشور روسیه

هزینه مربوط به تابعیت کشور روسیه ۳۵۰۰ روبل تعیین شده است. مدت زمان مورد نیاز برای تهیه مدارک حدود ۵ سال است. البته ناگفته نماند اگر مهاجران تصمیم داشته باشند از طریق ازدواج تابعیت روسیه را به دست بیاورند می ‌توانند طی مدت سه سال این روند را طی کند. سریع ترین روش برای دریافت تابعیت کشور روسیه ازدواج است. روند ارائه مدارک و دریافت تابعیت به این روش، حدود سه سال زمان نیاز دارد.

مزایا و معایب دریافت تابعیت کشور روسیه

داشتن گذرنامه کشور روسیه موجب می شود که شهروندان این کشور بتوانند بدون داشتن ویزا به ۸۱ کشور جهان سفر کنند و بتوانند در کلیه مناطقی که جزء قلمرو روسیه است زندگی و سرمایه گذاری کنند. در ادامه به برخی از مزایای دریافت تابعیت کشور روسیه اشاره می کنیم.

·       ورود و خروج به خاک روسیه از طریق ویزا

·        استفاده از خدمات اجتماعی در کشور روسیه

·        راه اندازی کسب و کار یا خود اشتغالی در کشور روسیه

·        شرکت در انتخابات ملی و محلی

·        داشتن حق رأی و گذرنامه روسی

·        اشتغال در ارگان های دولتی روسیه

·        خدمت در ارتش روسیه

·       امکان اقامت در خارج از روسیه به مدت نامحدود

·        افرادی که تابعیت روسیه را دارند هیچ گاه از این کشور دیپورت نمی شوند.

یکی از نکات مهمی که درباره دریافت تابعیت کشور روسیه باید عنوان کنیم این است که قوانین کشور روسیه اجازه داشتن تابعیت دوگانه را به مهاجران خارجی نمی دهد. چنانچه یک فرد ایرانی قصد داشته باشد تابعیت کشور روسیه را دریافت کند، باید ابتدا ترک تابعیت کند و مدارکی را به GUVM ارائه کند که نشان دهنده رد شهروندی فعلی فرد بوده و مورد تأیید باشد.

در این صورت مهاجران خارجی می توانند گذرنامه روسی دریافت کنند که دارای ۱۰ سال اعتبار است. البته ارائه مدارکی که نشان دهنده مهارت زبانی کافی فرد باشد نیز مورد نیاز است.

مزایا و معایب دریافت تابعیت کشور روسیه
مزایا و معایب دریافت تابعیت کشور روسیه

سخن پایانی

دریافت تابعیت کشور روسیه برای مهاجران خارجی که در برخی از زمینه ها تخصص دارند مانند پزشکان، پرستاران و درمانگران کاری آسان است. چرا که این افراد دیگر نیازی به گرفتن اجازه اقامت موقت ندارند و می توانند به راحتی برای دریافت تابعیت اقدام کنند.

افرادی که موفق شوند اقامت دائم روسیه را دریافت کنند می‌ توانند پس از گذشت یک سال برای دریافت تابعیت کامل اقدام کرده و به عنوان شهروند روسی محسوب شوند. پروسه دریافت اقامت دائم حدود پنج سال است.

این اقامت به صورت نامحدود و قابل تمدید است؛ اما چنانچه مدت زمان آن منقضی شود دیگر قابل تمدید نیست. افرادی که اقامت کشور روسیه را می‌گیرند اگر به مدت ۶ ماه از این کشور خارج شوند دیگر نمی توانند اقامت بگیرند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 11 =