شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

دانشگاه که محلی برای ارتقا تحصیل دانش‌آموزان است، شرایطی خاصی را برای پذیرش افراد به همراه دارد. دانشگاه‌ها چه داخلی و چه خارجی قوانین خاص خود را دارند و در ارتباط با پذیرش دانشجو یکسری شرایط و ضوابط را وضع می‌کنند تا دانشجو در صورت داشتن شرایط لازم بتواند در دانشگاه مشغول به تحصیل شود. در مورد دانشگاه‌‌های روسیه نیز شرایط به همین صورت است و برای پذیرش دانشجو شرایط خاص خود را دارند و درخواست‌کنندگان در صورتی می‌توانند به دانشگاه ورود پیدا کنند که شرایط لازم را داشته باشند. بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی به کشور روسیه مهاجرت می‌کنند. اما ممکن است این افراد اطلاعاتی چون: شرط معدل برای ورود به رشته پزشکی، نمره قبولی، داشتن آزمون ورودی برای پذیرش یا نداشتن آزمون ورودی برای پذیرش، مدرک زبان برای ورود به دانشگاه‌های کشور روسیه و جواب دیگر سوال‌هایی از این قبیل را ندانند. آگاهی درباره این سوال‌ها برای آن دسته از متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم که به جواب این سوال‌ها پرداخته و متقاضیان تحصیل در روسیه را با شرایط ورود به دانشگاه‌های این کشور آشنا نماییم. در ادامه به شرایط تحصیل پزشکی در روسیه پرداخته‌ایم.

آشنایی با کشور روسیه

قبل از این که به شرایط تحصیل پزشکی در روسیه بپردازیم، می‌خواهیم قدری شما را با این کشور، آب و هوای آن، وضعیت امنیتی و اینکه این کشور در کجا واقع شده و مردم آن چه فرهنگی دارند و … آشنا کنیم. این آشنایی به افرادی که قصد تحصیل در این کشور را دارند کمک می‌کند تا با تصوری بهتر به این کشور مهاجرت کنند و با آگاهی و دیدی بازتر این کشور را برای اخذ مدرک دانشگاهی خود انتخاب نمایند.
روسیه با اختصاص دادن ۱۷۰۷۵۲۰۰ کیلومترمربع از مساحت دنیا به خود توانسته لقب، بزرگترین کشور دنیا را از آن خود نماید. این کشور هم اکنون جز ۴ کشور پهناور دنیا در کنار آمریکا، کانادا و چین قرار گرفته است. روسیه از نظر موقعیت جغرافیایی کشوری اوراسیایی به حساب می‌آید، یعنی اینکه بخشی از آن در خاک قاره آسیا و بخشی نیز در قاره اروپا واقع شده است. این کشور به دلیل قرار گرفتن در عرض‌های جغرافیایی بالا، دارای آب و هوای بسیار سرد در زمستان‌ و آب و هوای بسیار گرم در تابستان است. زبان رسمی این کشور روسی بوده و جمعیت این کشور به ۱۴۵ میلیون نفر می‌رسد. این کشور یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا بوده، از این جهت دانشجویان دیگر کشورها با خیالی راحت می‌توانند برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنند.
بررسی وضعیت تحصیلی در دانشگاه‌های کشور روسیه
روسیه یکی از کشورهای توسعه یافته در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بخش علم و فناوری است. دانشگاه‌های این کشور به لطف برخورداری از اساتید مجرب و متخصص و همچنین زیرساخت و امکانات آموزشی لازم توانسته‌اند جایگاه مناسبی را در سطح بین‌المللی به خود اختصاص بدهند. موسسات مختلفی در دنیا وجود دارد که دانشگاه‌‌ها را بر اساس پارامترهای متفاوتی رتبه‌بندی می‌کنند، یکی از این موسسات کیو اس (QS) است. موسسه کیو اس هر سال اسامی ۱۰۰۰ دانشگاه از ۸۰ کشور دنیا را ارائه می‌دهد تا برترین دانشگاه‌‌ها معرفی شوند. کیو اس ۶ شاخص همانند شهرت دانشگاه، نسبت تعداد استاد به دانشجو، استنادها، ارزیابی کارفرمایان، هیئت علمی و دانشجویان را برای بررسی و ارزیابی دانشگاه‌ها در نظر گرفته است که تعدادی از دانشگاه‌‌های کشور روسیه از جمله دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، موسسه فیزیک و فناوری مسکو، دانشگاه عالی اقتصاد، دانشگاه ایالتی سن‌پترزبورگ و دانشگاه فدرال کازان توانسته‌اند رتبه و رنکینگ زیر ۱۰۰۰ جهانی را در بین هزاران دانشگاه به خود اختصاص بدهند.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه

افرادی که مایل هستند در دانشگاه‌‌های پزشکی روسیه مشغول به تحصیل شوند، قبل از اینکه اقدام کنند؛ بایستی به اطلاعات جامعی در خصوص شرایط تحصیل پزشکی در روسیه دست پیدا کنند تا ببینند که آیا موقعیت و شرایط لازم برای پذیرش را دارند یا خیر؟. از مهمترین این شرایط می‌توان اشاره‌ای به موارد زیر نمود:

• تحصیل بدون کنکور
پزشکی و پیراپزشکی از جمله رشته‌های محبوب در جهان هستند و اکثر دانش‌آموزان تمایل دارند که در این رشته‌ها مشغول به تحصیل شوند. اما همانطور که می‌دانید قبول شدن در آزمون برای تحصیل در این نوع از رشته‌ها بسیار سخت است. از این جهت بسیاری از دانش‌آموزان قادر به قبول شدن در آزمون‌های مربوطه نیستند. در اغلب دانشگاه‌های دنیا که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، متقاضیان باید در آزمون ورودی آن پذیرفته شوند؛ اما کنکور از شرایط تحصیل پزشکی در روسیه به حساب نمی‌آید. یعنی متقاضیان می-توانند بدون آزمون در دانشگاه پزشکی پذیرفته شوند. ولی متقاضیان برای ورود به دانشگاه‌های این کشور باید دارای شرایط دیگری چون: داشتن دیپلم تجربی و معدل بالای ۱۷، داشتن نمرات خوب در دروس اختصاصی همانند: زیست و شیمی باشند.

• ارائه مدرک زبان
رشته پزشکی و دندانپزشکی به دو زبان روسی و انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌گردد. متقاضی در صورتی که مدرک زبان انگلیسی را داشته باشد، می‌تواند آن را به دانشگاه ارائه دهد؛ در غیر این صورت می‌بایست در دوره و کلاس‌های زبان به نام پاتفک شرکت نماید. طول این دوره بین ۱ تا ۶ سال متغیر است.

• سایر شرایط پذیرش
از دیگر شرایط پذیرش، سن متقاضیان است. فرد درخواست‌کننده باید بیشتر از ۱۷ سال سن داشته باشد. برخورداری از پاسپورتی معتبر، نداشتن سوء پیشینه و آزمایش منفی ایدز سایر شرایط تحصیل پزشکی در روسیه هستند.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در روسیه

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی روسیه

همانطور که اشاره کردیم متقاضی برای این که بتواند در دانشگاه‌‌های پزشکی مشغول به تحصیل شود، بایستی شرایط تحصیل پزشکی در روسیه را داشته باشد. با داشتن این شرایط می‌تواند درخواست خود را ارائه دهد. دانشگاه نیز پس از بررسی و ارزیابی‌های لازم اگر درخواست متقاضی را مورد تایید قرار دهد، دعوتنامه‌ای به منظور تحصیل برای وی ارسال می‌کند که فرد می‌تواند با مراجعه به سفارت و کنسولگری روسیه آن را دریافت نماید. پس از این، متقاضی بایستی ویزای دانشجویی بگیرد که مدارک زیر برای این امر مورد نیاز است:
• تکمیل فرم درخواست ویزا؛
• اسکن پاسورت معتبر با اعتبار ۲ ساله؛
• اسکن شناسنامه و کارت شناسایی؛
• دو قطعه عکس پاسپورتی با پس زمینه سفید؛
• ارائه دعوتنامه (پرداخت هزینه مربوط به دعواتنامه به مبلغ ۴۰۰ دلار آمریکایی)؛
• گواهی عدم سوء پیشینه؛
• گواهی عدم ایدز.

شرایط تحصیل پزشکی رایگان در روسیه

تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی روسیه برای دانشجویان بین‌المللی رایگان نیست، آ‌نها نیز مانند سایر دانشجویان بایستی هزینه مربوط به شهریه هر ترم را پرداخت کنند. تحصیل پزشکی به صورت رایگان برای دانشجویان خارجی در صورتی است که بتوانند بورسیه تحصیلی را بگیرند. البته ذکر این نکته ضروری است که شرط اخذ بورسیه برای رشته‌های پرطرفداری مانند: پزشکی و یا دندانپزشکی چندان کار ساده‌ای هم نیست.

مزایای تحصیل پزشکی در دانشگاه های روسیه

مزایای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های روسیه

تحصیل در روسیه دارای مزایای زیادی است که بسیاری از افراد از سرتا سر دنیا از جمله ایران را به سمت خود کشانده است. در بالا به مزایایی چون تحصیل بدون کنکور، عدم نیاز به مدرک زبان، بالا بودن رنکینگ دانشگاه‌های این کشور پرداختیم. از دیگر مزایای تحصیل در روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
هزینه پایین تحصیل: از دیگر مزایای ارزشمند تحصیل پزشکی در روسیه می‌توان به پایین بودن هزینه‌ها اشاره نمود. شهریه‌ای که برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود، تفاوت چندانی با دانشجویان روسی ندارد. در حالی که در سایر کشورهای اروپایی، این تفاوت بسیار بیشتر است. البته این پایین بودن هزینه‌ها به دلیل بی‌کیفیتی سطح آموزش نیست، همانطور که اشاره کردیم دانشگاه‌های این کشور از درجه اعتبار بالایی برخوردار هستند. از این رو تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی از صرفه اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.
تایید مدرک از سوی وزارت علوم ایران: یکی از مهمترین مزایای تحصیل پزشکی در روسیه این است که مدرک ارائه شده مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات کشور ایران است و این مورد برای دانشجویان ایرانی بسیار حائز اهمیت است. چرا که اگر مدرک آنها مورد تایید نباشد، افراد با مدرک اخذ شده نمی‌توانند در ایران مشغول به امر طبابت شوند. دانشگاه‌های علوم پزشکی لومونوسوف، سچینوا، نووسیبیرسک، سماشکو و پاولوف از جمله موسسات آموزشی هستند که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.
فرآیند اداری اپلای سریع و آسان برای پذیرش، فاصله کم روسیه تا ایران در نتیجه هزینه پایین رفت و آمد و گذراندن دوره عملی در بیمارستان‌هایی با امکانات و زیر ساخت‌های مناسب و مدرن از دیگر مزایای تحصیل رشته پزشکی در روسیه است.

طول مدت تحصیلی در دانشگاه‌های پزشکی روسیه

بر اساس نظام آموزشی کشور روسیه، طول مدت تحصیلی در رشته‌های مختلف پزشکی بدین صورت است:
• پزشکی عمومی ۶ سال؛
• متخصص کودکان ۶ سال؛
• دندانپزشکی ۵ سال؛
• داروسازی ۵ سال؛
• روان‌شناسی بالینی ۵ سال.
هر کدام از رشته‌های مذکور از دو دوره عملی و تئوری تشکیل شده است که دوره تئوری در سال‌های اول ارائه می‌گردد و دوره عملی نیز به صورت کارورزی در بیمارستان‌های روسیه در سال‌های پایانی تحصیل صورت می‌پذیرد. یک سال تحصیلی در این کشور شامل دو ترم است و حدود ۱۰ ماه نیز به طول می‌انجامد.

سخن پایانی

روسیه در بیشتر زمینه‌ها به خصوص علم و فناوری کشوری پیشرو به حساب می‌آید. دانشگاه‌های این کشور از رتبه و رنکینگ بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند و بسیاری از دانشجویان از سرتا سر دنیا تمایل دارند که مدرک پزشکی خود را از دانشگاه‌‌های روسیه اخذ نمایند.
متقاضی برای پذیرش، بایستی شرایط تحصیل پزشکی در روسیه را داشته باشد. افراد در صورت داشتن شرایط بالا می‌توانند اقدامات لازم را برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی روسیه به عمل آورند. همچنین دانشجویانی که در روسیه مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند طبق قواعد و شرایط کار کنند و بخشی از هزینه‌های مربوط به تحصیل را نیز از این طریق جبران نمایند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 20 =