عوامل موثر بر مهاجرت تحصیلی

عوامل موثر بر مهاجرت تحصیلی

عوامل موثر بر مهاجرت تحصیلی – مهاجرت تحصیلی یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر در کشور ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و حتی والدین تمایل دارند فرزندان خود را از دوران دبیرستان، به مدارس خارج از کشور برای ادامه تحصیل بفرستند. مهمترین مرحله زندگی هر فرد، رشته تحصیلی اوست زیرا ما قرار است براساس رشته تخصصی خود، شغل مناسبی را پیدا کنیم. این مسئله برای پسران، اهمیت بیشتری دارد چرا که قرار است در آینده، تشکیل خانواده داده و مخارج زندگی را تامین کنند. اما حتما این سوال برای شما پیش امده است که دلایل مهاجرت تحصیلی چیست؟ چرا افراد ترجیح می دهند کشور خارجی را برای تحصیل در رشته مورد نظر خود انتخاب کنند؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

دلایل افزایش مهاجرت تحصیلی

خوشبختانه اخیرا شاهد این هستیم که در برخی از خانواده ها، ذهنیت والدین از اینکه فرزندان حتما باید در رشته پزشکی یا مهندسی درس بخوانند، تغییر کرده و به علائق فرزندان خود اهمیت می دهند. برخی از خانواده ها از فرزندان خود به حدی حمایت می کنند که حاضر هستند دوری ان ها را تحمل کنند اما آن ها در بهترین مدارس خارجه ادامه تحصیل دهند. در حال حاضر مهاجرت تحصیلی به روسیه زیاد شده است. مهمترین عوامل موثر بر مهاجرت تحصیلی که انگیزه دانش آموزان و دانشجویان را برای رفتن به کشور دیگر بالا می برند عبارتند از:

–        در ایران هزینه کمک تحصیلی پرداخت نمی شود.

در کشور ایران، برای دانش آموزان هزینه کمک تحصیلی در نظر گرفته نشده است. از طرفی مبلغی نیز که به دانشجویان داده می شود، بسیار ناچیز بوده و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، حتی جوابگوی بخش کوچکی از هزینه های تحصیل نخواهد بود. در حالی که در اغلب کشورهای خارجی مطرح در دنیا، این هزینه ها همراه با اقامتگاه، برای هر محصل و دانشجو در نظر گرفته شده است.

–        خدمات آموزشی در کشور پایین است.

مدارس دولتی ایران از نظر خدمات و امکانات آموزشی، بسیار ضعیف هستند و این موضوع حتی در دانشگاه ها نیز دیده می شود. به جز چند دانشگاه معروف در ایران، اغلب این مراکز آموزشی، از نظر تجهیزات در شرایط خوبی قرار ندارند. قطعا این موضوع بر سطح یادگیری و پیشرفت دانش آموزان و دانشجویان تاثیر خواهد گذاشت.

–        از طرح های پژوهشی حمایت نمی شود.

مشکلی که عمده دانشجویان با ان مواجه هستند این است که نه تنها از طرح های پژوهشی حمایت نشده بلکه برخی از دلالان به این فکر هستند که با حیله‌گری، طرح را از دانشجو گرفته و به نام خود ثبت کنند. این در حالی است که کشورهای دیگر به خوبی از دانشجویان نخبه حمایت کرده و کمک می کنند تا تحت نظارت خود بتوانند طرح را به مرحله اجرا برسانند. در واقع کشورهای دیگر، تمام هزینه ها را در اختیار دانشجو قرار می دهند تا بدون نگرانی بتواند کار را پیش ببرد.

–        علم و سیاست با هم تداخل پیدا کرده اند.

متاسفانه اتفاق تلخ این است که در حال حاضر، فراهم آوردن زمینه های علمی برای دانشجویان، استخدام برای کار، حمایت از طرح ها و… همگی تحت امور کالا سیاسی پیش می روند. به این معنا که فعالان سیاسی در برخی از عرصه ها، بیشتر مورد توجه هستند و همین موضوع باعث نادیده گرفته شدن برخی از استعدادها خواهد شد. اما در کشورهای خارجی، این وضعیت وجود نداشته و علم از همه چیز جدا است.

–        سیستم مدیریتی، ضعیف است.

اما آخرین و البته مهمترین دلیل مهاجرت تحصیلی، نبود سیستم مدیریتی قوی برای حمایت از دانشجویان است تا بتوانند تمامی انرژی و استعداد خود را در راستای پیشرفت علمی کشور به کار بگیرند. در نتیجه جوانان ما ترجیح می دهند از طریق مهاجرت تحصیلی، به آرزوهای خود جامه عمل پوشانده و طرح های خود را عملی کنند.

زمانی که با خبر مهاجرت تحصیلی نوابغ روبرو می شوید این سوال در ذهن شما پیش می آید که دلیل مهاجرت تحصیلی چیست و چرا باید نخبگان به کشور دیگر بروند؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − نه =