شرایط تحصیل در روسیه

 شرایط تحصیل در روسیه

کشور روسیه یکی از بهترین و عالی‌ترین کشورها در جهان است که توانسته امروز شرایط تحصیل برای دانشجویان را فراهم کند. در این کشور دانشگاه‌‌های معتبر بسیار زیادی وجود دارد و هر ساله افراد زیادی برای درس خواندن به آنجا مهاجرت می‌کنند. اما نکته مهم این است که متقاضیان قبل از مهاجرت باید با شرایط تحصیل در روسیه آشنا شده و این شرایط را مهیا سازند. در این مقاله می‌خواهیم به شرایط تحصیل در روسیه بپردازیم.

تحصیل و آموزش عمومی در این کشور شامل ۳ مرحله است. این مراحل شامل ۴ سال آموزش ابتدایی، ۵ سال دوره مقدماتی عمومی و ۲ الی ۳ سال آموزش متوسطه می‌شود. دانش‌آموزان در این کشور باید از ساعت ۸ صبح الی ۱ یا ۲ ظهر، در مدرسه حضور داشته باشند و مشغول درس خواندن و یادگیری آموزش‌های ارائه شده شوند.

کلاس‌های درسی در روسیه به طور کلی ۵ روز در هفته هستند و درس‌هایی نظیر؛ هنر، زبان روسی، تربیت بدنی، زبان خارجی، موسیقی، ریاضیات، صنایع‌دستی، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، علوم طبیعی، علوم رایانه و… را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند.

 

تحصیل در مقطع لیسانس در روسیه

شرایط تحصیل در مقطع لیسانس در روسیه

دانشجویانی که تحصیلات در دوره متوسطه حرفه‌ای یا عمومی روسی را بگذرانند؛ می‌توانند به راحتی برای تحصیل در دوره لیسانس اقدام نمایند و ثبت‌نام کنند. توجه داشته باشید؛ معمولا دوره کارشناسی به ۴ سال زمان نیاز دارد و در این مدت، دانشجو می‌توانند دانش‌ زیادی را به دست آورد. اغلب دانشگاه‌‌های روسیه برای دانشجویان بین‌المللی که به زبان روسی تسلط ندارند، دوره‌های زبان روسی را در نظر گرفته‌‌اند و به آنها کمک می‌کنند که هر چه سریع‌تر این زبان را یاد بگیرند.

همچنین اگر دانشجویان بین‌المللی بخواهند به زبان انگلیسی تحصیلات خود را ادامه دهند؛ باید بدانند که در این کشور طیف وسیعی از برنامه‌های آموزش انگلیسی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. در واقع می‌توان گفت: یکی از اصلی‌ترین شرایط برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور روسیه، برخوردار بودن از مدرک آیلتس ۶ است.

 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه

در کشور روسیه نیز مانند برخی دیگر از کشورها؛ افراد فارغ‌التحصیل از مقطع کارشناسی می‌توانند به راحتی برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد این کشور، اقدام کنند. معمولا دوره کارشناسی ارشد در روسیه حدود ۲ سال زمان لازم دارد تا افراد بتوانند به طور عالی آموزش‌های لازم را یاد بگیرند. بهتر است بدانید؛ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است و دانشجویان می‌توانند با ارائه مدرک زبان معتبر، بدون هیچ مشکلی تحصیلات خود را به زبان انگلیسی ادامه دهند.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در روسیه

دانشجویانی که می‌خواهند در مقطع دکترای کشور روسیه تحصیلات خود را ادامه دهند؛ باید از یک رزومه علمی پژوهشی عالی و نمره زبان آیلتس ۶٫۵ به بالا برخوردار باشند و نمرات تحصیلی آنها ممتاز باشد. دانشجویانی که در این مقطع مشغول تحصیل هستند نیز؛ نسبت به دیگر مقاطع راحت‌تر بورسیه تحصیلی را دریافت می‌کنند و شرایط سختی ندارند.

 

 

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه های روسیه

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌‌‌ های روسیه

به طور کلی متقاضیان برای پذیرش در کالج‌ها و دانشگاه‌‌ های روسیه به مدارک زیر نیاز دارند.

  • کپی پاسپورت معتبر؛
  • تکمیل فرم درخواست به صورت دقیق؛
  • مدرک زبان مورد نیاز؛
  • هزینه ثبت‌نام؛
  • ارائه مدارک تحصیلی و ترجمه کامل آنها؛
  • شناسنامه دانشجو؛
  • کارت ملی دانشجو؛
  • ارائه برگه سلامت.

هزینه تحصیل در کشور روسیه

 هزینه تحصیل در کشور روسیه

بهتر است بدانید؛ هزینه‌های تحصیل در اغلب دانشگاه‌‌‌های دولتی و خصوصی کشور روسیه، نسبت به سایر کشورها بسیار ارزان و مقرون به صرفه‌ هستند. به همین علت؛ شرایط عالی برای دانشجویان بین‌المللی در این کشور به وجود می‌آید و آنها می‌توانند بدون داشتن دغدغه‌های مالی، تحصیلات خود را ادامه دهند. همچنین در نظر داشته باشید که هیچ کدام از دانشگاه‌‌های کشور روسیه رایگان نیستند و دانشجویان باید برای ادامه تحصیل در هر یک از آ‌نها، شهریه مشخصی را بپردازند. البته دانشجویان ممتاز و افرادی که از شرایط لازم برخوردار باشند؛ می‌توانند بورسیه تحصیلی را دریافت کنند و با کمک آن، همه یا قسمتی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند.

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید، شرایط تحصیل در کشور روسیه آنقدرها سخت و محدود کننده نیست و تمام افراد علاقمند می‌توانند با تکمیل کردن مدارک مورد نیاز، به راحتی در دانشگاه‌‌ها یا مراکز آموزشی این کشور مشغول به تحصیل شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − سه =