نگارش توصیه نامه

خانه / نگارش توصیه نامه

در صورتی که برای مصاحبه علمی به یک دانشگاه و یا شرکت داخلی یا خارجی مراجعه کرده باشید شاید از شما درخواست توصیه ‌نامه داشته باشند. آیا می دانید که توصیه نامه چیست و چه کمکی برای تضمین جایگاه علمی و شغلی شما خواهد بود؟ آیا می دانید که نحوه نگارش توصیه نامه تا چه اندازه می‌تواند بر  موفقیت علمی و یا کاری شما تاثیر بگذارد؟ در این مقاله در مورد نگارش توصیه نامه و همچنین جایگاه آن برای فرد متقاضی صحبت خواهیم کرد.

نگارش توصیه نامه
نگارش توصیه نامه

 توصیه نامه چیست؟

در ابتدا بهتر است تعریفی در مورد توصیه نامه داشته باشیم. زمانی که شما می خواهید مهاجرت تحصیلی به کشور خارج داشته باشید و یا اینکه قصد دارید در یکی از شرکت‌های داخلی و خارجی مشغول به کار شوید حتماً از شما توصیه نامه درخواست خواهند کرد.

برای مثال برای مهاجرت تحصیلی به روسیه بهتر است حتما توصیه نامه از افراد معتبر داشته باشید. در واقع توصیه ‌نامه به نامه ای گفته می ‌شود که چند فرد معتبر و معتمد از نظر علمی، توانایی ها و همچنین مهارت های علمی و عملی شما را تایید می‌کنند.

نکته بسیار مهم این است که توصیه نامه باید توسط افرادی مورد تایید قرار گیرد که از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشته و  جایگاه آن ها  در کشورهای خارجی نیز مورد تایید باشد. برای این منظور معمولاً فرد متقاضی باید به سراغ اساتید دانشگاه محل تحصیل خود رفته و از آن ها بخواهند توصیه نامه را ارائه نمایند.

 اهمیت نگارش توصیه نامه

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که افراد زیادی بدون توصیه نامه به کشورهای خارجی مهاجرت کرده و مشغول تحصیل هستند بنابراین چه لزومی به نوشتن توصیه نامه است؟  در صورتی که این نامه را با خود به همراه داشته باشید قطعاً از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

–        آنچه برای کشورهای خارجی اهمیت دارد این است که فرد متقاضی اعتبار علمی و کارآیی بالایی داشته باشد. توصیه نامه برای شما این اعتبار را فراهم خواهد کرد چرا که آن ها مطمئن هستند افراد معتمد با جایگاه علمی بالا، توانایی‌های علمی و عملی شما را تایید کرده‌اند.

–        همچنین لازم است بدانید که نگارش توصیه نامه در واقع ضمانت اخلاقی برای فرد متقاضی خواهد بود و این مسئله باعث می شود شانس قبولی فرد در دانشگاه های بین المللی افزایش یابد.

–        اگر شما توصیه نامه را برای تایید توانمندی های خاص خود در یک زمینه علمی دریافت می کنید چنین نامه‌ای بهترین مدرک برای اثبات مهارت های شما به دانشگاه های مربوطه خواهد بود.

–       معرف در نگارش توصیه نامه تمرکز خود را بر نقاط قوت شما گذاشته و آن ها را پر رنگ می کند تا  جایگاه علمی و کاری شما در ذهن مخاطب بالاتر برود.  در واقع فرد معرف دلایل خود را برای نگارش این توصیه نامه ذکر می کنند و تمام این دلایل تمرکز بر مهارت های شما خواهد بود.

مراحل نگارش توصیه نامه

۱-   در اولین مرحله لازم است که فرد متقاضی متن توصیه نامه را تنظیم نموده و همراه با مدارک تحصیلی برای پذیرش در دانشگاه مقصد، در اختیار معرف قرار دهد.

۲-    برخی از دانشگاه ها ترجیح می دهند که توصیه نامه توسط فرد معرف به صورت کاملاً محرمانه به دانشگاه مقصد ارسال گردد.

۳-    همچنین ممکن است دانشگاه مربوط از شما بخواهد فرم الکترونیکی خاصی را که مربوط به توصیه نامه است تکمیل نموده و در اختیار فرد معرف قرار دهید تا فرد توصیه کننده این فرم را  ضمیمه مدارک شما نموده و فرآیند سابمیت را انجام دهد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × یک =