ویزای تحصیلی روسیه

خانه / ویزای تحصیلی روسیه

با توجه به این که کشور روسیه فاصله زیادی از ایران ندارد و از امکانات عالی برای زندگی و تحصیل برخوردار است؛ مورد توجه بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است و آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند که به این کشور مهاجرت کنند. قابل ذکر است که مهاجرت به کشور‌های دیگر فقط از طریق تحصیل، تولد، کار، ازدواج، سرمایه گذاری و پناهندگی می‌تواند صورت بگیرد و راحت‌ترین راه، مهاجرت برای تحصیل است. در این مطلب درباره شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه بیشتر می خوانیم.

افراد مهاجر از هر کشوری برای وارد شدن به روسیه باید ویزای این کشور را دریافت کنند و مناسب‌ترین ویزا، ویزای تحصیلی روسیه است که با نام ویزای دانشجویی روسیه نیز آن را می‌شناسند. معمولا این نوع ویزا را از طریق ارسال دعوت نامه دانشگاه انتخابی، برای فرد دانشجو یا همان متقاضی صادر می‌کنند. اخذ ویزای تحصیلی روسیه و ادامه تحصیل در هر یک از دانشگاه‌های معتبر روسیه برای متقاضیان بسیار ایده‌آل است زیرا آن‌ها با معتبر‌ترین مدرک، از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند.

افرادی که قصد دارند در کشورهای خارجی برتر مانند روسیه تحصیل کنند، باید ویزای تحصیلی کشور مورد نظر را به عنوان نوعی اقامت موقت همراه خود داشته باشند.

برای گرفتن ویزای تحصیلی روسیه، ابتدا باید مراحلی را پشت سر بگذارید و قبل از گرفتن آن مشخص کنید که در کدام رشته و کدام دانشگاه، قصد ادامه تحصیل دارید. بعد از این که انتخاب رشته کردید و دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کردید؛ باید به دنبال گرفتن پذیرش تحصیلی باشید تا بتوانید بدون دردسر، ویزای تحصیلی آن دانشگاه را دریافت کنید.

باید بدانید که زبان رسمی‌دانشگاه‌های این کشور روسی است، اما امکان تحصیل به زبان انگیسی هم امکان پذیر است. همچنین برای متقاضیان رشته‌های دندان پزشکی و پزشکی که قصد دارند ویزای تحصیلی روسیه را دریافت کنند؛ تحصیل به زبان فرانسوی هم وجود دارد.

اگر می‌خواهید برای ادامه تحصیل به کشور روسیه مهاجرت کنید؛ بهتر است پیش از سفر، اطلاعات دقیقی درباره ویزای تحصیلی و هر آن چه که لازم است درباره آن بدانید را دریافت کنید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

 

مدت اعتبار ویزای تحصیلی روسیه

مدت اعتبار ویزای تحصیلی روسیه

تمام دانشجویان برای دریافت و اخذ ویزای تحصیلی روسیه؛ ابتدا باید برای ویزای تحصیلی کوتاه مدت اقدام نمایند. این ویزا به مدت ۳ ماه تاریخ انقضا دارد و بعد از ۳ ماه، اعتبار آن به پایان می‌رسد. برای این که ویزای تحصیلی روسیه تان را تمدید کنید؛ باید در سریع‌ترین زمان ممکن به بخش محلی دولت مراجعه کنید و درخواست ویزای مجدد بدهید.

پس ازاین که کارهای لازم را انجام دادید؛ دولت روسیه یک ویزای ۱ ساله به نام ویزای تحصیلی FMS برای تان صادر می‌کند تا بتوانید به کمک آن، بدون هیچ مشکلی در داخل روسیه و یا به خارج از روسیه سفر کنید. در نظر داشته باشید که بعد از پایان اعتبار ویزای تحصیلی، دوباره باید برای یک دوره ۱ ساله دیگر، این ویزا را تمدید نمایید.

دانشجویان در روسیه باید این روند را تا زمانی که تحصیلات شان به اتمام می‌رسد؛ ادامه دهند و پس از مدتی اگر خواستند، به راحتی اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

 

مزایای ویزای تحصیلی روسیه

مزایای ویزای تحصیلی روسیه

  • معتبر بودن اغلب دانشگاه‌ها:
  • امکان تحصیل با هزینه نسبتا پایین و مناسب؛
  • دارا بودن سیستم‌های آموزشی بی نقص و به روز؛
  • بالا بودن سطح مهاجر پذیری در آن جا؛
  • پذیرش بدون نیاز به یک مدرک زبان معتبر؛
  • امکان کار در کنار تحصیل؛
  • وجود داشتن امنیت ؛
  • اقتصاد مناسب و قوی در دنیا؛
  • برخورداری از سطح رفاه اجتماعی بالا؛
  • امکان رشد و پیشرفت بیشتر.

 

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه

  • پاسپورت معتبر

همان طور که می‌دانید؛ پاسپورت اولین مدرک ضروری برای سفر است. اما نکته مهمی‌که لازم است بدانید این است که، برای ادامه تحصیل در کشور‌های مختلف، شرایط و میزان اعتبار پاسپورت ممکن است با یک دیگر متفاوت باشد. برای مثال؛ ویزای تحصیلی برخی از کشور‌ها تا پایان مدت اعتبار پاسپورت افراد است و باید در پاسپورت خود، حداقل ۲ صفحه خالی داشته باشند که جای مهر زدن برای ویزا تحصیلی  است.

  • گواهی پشتیبانی مالی

گواهی پشتیبانی مالی را می‌توانید به ۲ صورت برای کشور مقصد خود ارسال کنید. در روش اول می‌توانید گواهی تمکن مالی به ارزش اعلام شده توسط سفارت کشور مقصد را ارائه دهید و روش دوم؛ گواهی ضمانت و پشتیبانی توسط یکی از بستگان متقاضی در کشور مقصد را ارائه نمایید. در واقع گواهی پشتیبانی بیان کننده این است که فرد متقاضی در روسیه؛ از پس خرج و مخارج زندگی خود بر می‌آید.

  • مدارک مربوط به تحصیل

افرادی که می‌خواهند ویزا تحصیلی روسیه را دریافت کنند؛ باید مدارک تحصیلی و تأییدیه از مؤسسه آموزشی که در آن تحصیل کرده اند را به دانشگاه مورد نظرشان ارائه دهند.

  • دیپلم معتبر

شما باید گواهی پایان دوره ۳ ساله متوسطه یا دیپلم تان را به همراه ترجمه رسمی، به سفارت کشور مورد نظر تان ارسال کنید. البته توجه داشته باشید که این ترجمه‌ها حتما باید به زبان انگلیسی و یا روسی باشند و مهر معتبر دانشگاه بر روی آن‌ها وجود داشته باشد.

  • تکمیل فرم درخواست ویزا

تکمیل کردن فرم درخواست ویزا نیز باید به صورت کاملا دقیق انجام شود و تمام اطلاعات شخصی تان را به صورت صحیح وارد کنید تا مورد بررسی قرار بگیرد.

  • شناسنامه و عکس

فرد دانشجو باید حتما شناسنامه، ۲ کپی از آن، ترجمه رسمی‌و ۲ قطعه عکس ۳*۴ را در مدارک خود داشته باشد.

  • انگیزه نامه

افراد دانشجو باید یک انگیزه نامه را تهیه کنند که در آن؛ هدف شان برای تحصیل در کشور مورد نظر را اعلام کنند.

  • رزومه کاری

در این متن شما باید کلیه کارهایی که انجام داده اید و تخصص‌هایی که دارید را به طور کامل ذکر کنید.

  • مدرک زبان

مدرک دیگری که بسیار مهم و ضروری است، مدارک آموزش‌های زبان شما هستند و با آن‌ها به سفارت کشور مورد نظر خود ثابت می‌کنید که به راحتی می‌توانید در این کشور با دیگران ارتباط برقرار کنید و به راحتی کارهای روز مره خود را انجام دهید.

 

مراحل دریافت ویزای تحصیلی روسیه

مراحل دریافت ویزای تحصیلی روسیه

  • برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه؛ ابتدا باید به وب سایت سفارت آن کشور از سفارت کشور مورد نظر تان وقت بگیرید. پس از این که به وب سایت سفارت رفتید، از آن‌ها درخواست مصاحبه کنید تا پس از چند روز با شما تماس بگیرند.
  • بعد از تایید شدن مصاحبه، باید فرم درخواست ویزای تحصیلی تان را به صورت دقیق پر کنید.
  • تمام مدارک مهم مانند؛ پاسپورت، مدارک شناسایی، عکس پرسنلی، مدارک تحصیلی و مدارک مالی خود را به سفارت تحویل دهید. سپس اصل و ترجمه گواهی پایان دوره ۳ سال متوسطه و هر گونه گواهی دیگری که دارید را به سفارت بدهید تا مورد بررسی قرار بگیرد.
  • در آخر نیز باید یک تعهد نامه رسمی‌را بنویسید که پس از اتمام تحصیل؛ به کشور خود باز می‌گردید و همچنین هزینه صدور ویزا را بپردازید تا ویزای تحصیلی روسیه در کم‌ترین زمان ممکن برای تان صادر شود.

شرایط تحصیل در روسیه با مدارک مختلف

  • مدرک دیپلم

کسانی که تحصیلات دوره متوسطه عمومی‌یا حرفه ای روسی را گذرانده باشند و مدرک دیپلم را دریافت کنند؛ می‌توانند به راحتی برای تحصیل در دوره لیسانس ثبت نام نمایند. توجه داشته باشید که دوره کارشناسی؛ معمولا ۴ سال زمان می‌برد و اکثر دانشگاه‌های روسی برای کمک به دانشجویان، آموزش‌های لازم را برای تحصیل به زبان روسی دوره‌های زبان ارائه می‌کنند. البته دانشجویانی که تمایل داشته باشند هم می‌توانند دوره‌های تحصیلی شان را با زبان انگلیسی بگذرانند.

  • مدرک کارشناسی ارشد

در کشور روسیه؛ تمام فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می‌توانند برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد اقدام نمایند. نظام آموزش عالی روسیه از سطح جهانی بسیار ممتازی برخوردار است و به همین علت می‌توانند به راحتی این دوره ۲ ساله را که شامل آموزش دانشجویان برای کارهای تحقیقاتی است را پشت سر بگذارند و پس از مرحله دفاع از پایان نامه خود، مدرک کارشناسی ارشد را دریافت نمایند. نا گفته نماند که ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد؛ در این کشور به زبان روسی و انگلیسی امکان پذیر است.

  • مدرک دکتری

کشور روسیه با امکانات ویژه ای که دارد؛ این فرصت را برای دانشجویان در مقطع دکترا به وجود آورده است که بتوانند به راحتی دوره‌های آموزشی شان را بگذرانند و مدرک دکتری را دریافت کنند. همچنین برای متقاضیانی که تحصیل به زبان روسی را انتخاب کرده اند؛ دوره زبان در دانشگاه‌ها طی مدت ۹ ماه در دوره ای به نام پادفک انجام می‌گیرد.  قابل ذکر است که در این دوره؛ برای متقاضیان رشته‌های پزشکی و زیر مجموعه آن، دروس علوم پایه نیز تدریس می‌شود.

آموزش عمومی‌در روسیه شامل چند مرحله است؟

به طور کلی می‌توان گفت که؛ آموزش عمومی‌در این کشور شامل ۳ مرحله است. در ابتدا دانشجویان باید به مدت ۴ سال، آموزش ابتدایی را بگذرانند، بعد از آن نوبت به آموزش دوره مقدماتی عمومی‌می‌رسد که به مدت ۵ سال طول می‌کشد و در آخر یک دوره ۲ الی ۳ ساله که مربوط به آموزش‌های متوسطه است را باید پشت سر بگذارند.

ساعت شروع مدارس از ساعت ۸ صبح است و تقریبا بعد از ظهر ساعت ۱ یا ۲ به پایان می‌رسد. بعضی از مدارس معمولا در روز‌های شنبه نیاز به مطالعه و تدریس اضافه دارند اما به طور معمول؛ دانش آموزان ۵ روز از هفته در کلاس شرکت می‌کنند.

در مدارس روسیه موضوعاتی  همچون؛ ریاضیات، زبان روسی، علوم اجتماعی، زبان خارجه، تاریخ و جغرافیا، صنایع دستی مخصوص پسران و دختران، علوم طبیعی، تربیت بدنی، علوم رایانه، هنر و موسیقی مورد مطالعه قرار می‌گیرند که هر کدام از آن ها به صورت کاملا تخصصی با دانش جویان کار می‌شود.

حداقل معدل لازم برای تحصیل در روسیه

با توجه به دانشگاهی که برای ادامه تحصیل و پذیرش انتخاب می‌کنید؛ باید شرایط مختلفی را بگذرانید و برای هر کدام از آن‌ها معدل، اهمیت بسیار بالایی دارد. معدل تان برای تحصیل در مقطع لیسانس کشور روسیه؛ بسیار ارزش دارد و اغلب دانشگاه‌ها با توجه به معدل دانشجویان، نتیجه آزمون ورودی و نتیجه مصاحبه پذیرش می‌کنند و باید حداقل معدل تان ۱۶ باشد.

 

زبان تحصیل در روسیه

زبان تحصیل در روسیه

بیشتر دوره‌های آموزشی در روسیه؛ به زبان روسی برگزار می‌شوند و شما باید توانایی خود را در زبان روسی، به واسطه آزمون EGE ثابت کنید. البته اگر به زبان روسی هم تسلط ندارید، نگران نباشید زیرا در برخی از دانشگاه‌ها دوره‌های ۱ ساله زبان روسی برگزار می‌شود که در آن به طور کامل این زبان را به شما آموزش می‌دهند و شما می‌توانید از طریق این دوره‌ها به راحتی برای آزمون، خود را آماده کنید. اما و اگر در مقاطع بالا مانند دکترا مشغول تحصیل هستید؛ می‌توانید با زبان انگلیسی به تحصیل بپردازید و نیازی به گذراندن دوره زبان روسی ندارید.

معمولا ویزای تحصیلی این کشور پیشرفته؛ برای دانشجویان و متقاضیان کم سن و سال که قصد ادامه تحصیل و دریافت مدرک معتبر دنشگاهی را دارند، پیشنهاد می‌شود. همان طور که متوجه شدید؛ تحصیل در روسیه مزایای زیادی دارد و افراد علاوه بر تحصیل در ممتاز‌ترین دانشگاه‌ها، می‌توانند در آن جا بهترین زندگی را برای خود درست کنند.

هزینه تحصیل در روسیه

ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی روسیه؛ نیازی به هزینه‌های بالا ندارد و نسبت به دیگر کشور‌ها، بسیار مناسب تر است. اما هزینه خوابگاه دانشجویی در این کشور به صورت سالیانه، بین ۲ الی ۳ هزار دلار است و هزینه زندگی، رفت و آمد و کتاب‌های دانشگاهی نیز به ۳ تا ۴ هزار دلار در سال می‌رسد. از این رو می‌توان گفت که کم بودن هزینه زندگی و خوابگاه در این کشور، در مقایسه با کشور‌های دیگر از مهم‌ترین دلایل برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه است.

ویزای تحصیلی روسیه، در اصل پیگیری آموزش و پرورش در آن کشور است و برای اخذ ویزای تحصیلی پذیرش از دانشگاه کشور مقصد بسیار مهم است و هر کشوری با توجه به قانون‌های خود؛ هزینه‌های متفاوتی را برای آن درخواست می‌کند.

همان طور که متوجه شدید؛ ویزای تحصیلی، به دانشجویان این امکان را می‌دهد که برای مدت حداقل ۱۲ ماه و یا بیشتر در خارج از کشور خود تحصیل کنند. با افزایش سریع آموزش‌های جهانی و بین المللی، متقاضیان بیشتری به دنبال ادامه تحصیل در کشور‌های خارجی، به خصوص کشور روسیه هستند و اغلب آن‌ها، تحصیل در خارج از کشور را برای اقامت دائم در آن جا انتخاب می‌کنند. اما باید بدانید؛ تا زمانی که در یکی از دوره‌‌های تحصیلی کشور روسیه پذیرش نشده ‌اید، نمی‌‌توانید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنید.

همچنین فراموش نکنید؛ زمانی که برای ویزا از سفارت اقدام می‌کنید در صورتی که نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را در پرونده تان نداشته باشید، سفارت پرونده شما بررسی نمی‌کند. به همین علت شما باید به سفارت آن کشور اعلام کنید که تصمیم دارید در کدام دانشگاه روسیه ادامه تحصیل دهید و آن دانشگاه نیز با درخواست شما اعلام موافقت کرده است. چنانچه سوالی درباره شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه داشتید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۱۹۳۱۰ و ۰۲۱۸۸۶۱۹۳۷۷ تماس بگیرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − هفت =