تحصیل داروسازی در روسیه

خانه / تحصیل داروسازی در روسیه

در سال‌های اخیر درصد مهاجرت‌های تحصیلی و کاری به روسیه به شکل شگفت‌انگیزی در حال بالا رفتن بوده است. در زمانی که آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان و دیگر کشورهای اروپای غربی و مرکزی مقصدهای پیش‌فرض بسیاری از افراد، خصوصا دانشجویان بوده‌اند، کشور روسیه با ارائه مزیت‌هایی قابل توجه خود را در میان لیست کشورهای محبوب دانشجویان برای مهاجرت جا کرد و حالا مدت‌هاست که دانشجویان بین‌المللی برای اپلای کردن در تمامی رشته‌ها، و بخصوص تحصیل داروسازی در روسیه نه تنها این کشور را در نظر می‌گیرند، بلکه یکی از گزینه‌های محتمل و عالی آن‌ها برای مهاجرت تحصیلی است.

داروسازی بعد از رشته پزشکی، میان مجموعه رشته‌های موجود در شاخه‌های علوم پزشکی، مهم‌ترین رشته محسوب می‌شود. اهمیت این رشته هم به لحاظ تعداد محصلان آن در سراسر جهان، هم به لحاظ نقش شدیدا مهم افراد فارغ‌التحصیل از آن تعیین می‌شود. به عبارتی، این رشته پرطرفدار متخصصانی را تحویل جامعه می‌دهد که به واسطه کانالی مهم، به رشته پزشکی پیوند خورده است. داروسازان در جامعه پزشکی و ارائه نیازهای درمانی و دارویی جوامع نقش مهمی دارند و در سال‌های گذشته، این رشته نیز همراه با پیشرفت روزافزون تمامی علم‌ها به رشد و تکامل خوبی دست یافته است و حالا در میان محبوب‌ترین رشته‌ها، نام داروسازی را به کرات می‌شنویم.

ویدئو تحصیل داروسازی در روسیه

تحصیل داروسازی در روسیه امروزه خواهان زیادی دارد. همان طور که گفته شد روسیه چیزهای زیادی برای ارائه دادن دارد که ممکن است دانشجویان را از سرتاسر جهان برای مهاجرت تحصیلی به روسیه وسوسه کند. کشور روسیه امروزه با مجهز شدن هر چه بیشتر به سلاح دانش، به یکی از باسوادترین و پویاترین مراکز علمی تبدیل شده است. با قرار دادن روسیه در کنار دیگر کشورها و مقایسه مزایای آن‌ها پی می‌بریم که روسیه حقیقتا می‌تواند مقصد بسیار خوبی جهت طی کردن مدارج عالی تحصیلی باشد؛ خصوصا برای کشورهای آسیایی و خاورمیانه که جدا از آشنایی بیشتر با این کشور، به لحاظ جغرافیایی نیز در همسایگی آن هستند و متقاضیان ورود به رشته داروسازی در این کشور، پس از اخذ پذیرش مجبور به طی کردن مسافت بسیار زیادی نیستند. البته این نکته به این معنا نیست که دانشجویان دیگر کشورها نمی‌توانند به روسیه مهاجرت کنند یا تا به حال نکرده‌اند. آن گونه که آمار و شواهد با ما سخن می‌گویند، به نظر می‌رسد که روسیه در سال‌های اخیر، مخصوصا در دهه گذشته تلاش‌های زیادی جهت تقویت و بهبود خود در رشته‌های مهندسی و پزشکی داشته است و همچنین، شرایط و قوانین پذیرش دانشجو را به گونه‌ای طراحی کرده است که دانشجویان برای مهاجرت به آنجا، هم به کیفیت، و هم به سهولت دسترسی داشته باشند.

ما در این مطلب سعی داریم که به دانشجویانی که قصد تحصیل داروسازی در کشور روسیه را دارند، بهترین شناخت را نسبت به رشته، کشور و ابعاد دیگر مهاجرت تحصیلی بدهیم. با ما همراه باشید.

 

داروسازی در روسیه

داروسازی در روسیه

تحصیل در رشته داروسازی در روسیه امروزه در میان دانشجویان بسیار شایع شده است و برای آن می‌توان دلایل زیادی برشمرد. کشور روسیه یکی از قدرتمندترین کشورها، هم به لحاظ سیاسی و اقتصادی و هم به لحاظ علمی فرهنگی است و برای دانشجویان داروسازی و پزشکی مزایای زیادی دارد. اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که معمولا دانشجویان در نظر می‌گیرند و باید بگیرند این است که آیا مدارک اخذشده در پایان دوره‌های تحصیلی معتبر است یا نه. جواب این سوال این است مدارک تحصیلی داروسازی از روسیه از مقبولیت و اعتبار بین‌المللی برخوردار هستند. مزایای زیادی هستند که روسیه را به یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل داروسازی تبدیل می‌کنند. وجود انواع بورسیه‌ها و کمک‌های تحصیلی، بهره‌مندی دانشجویان از تحصیلی تقریبا رایگان، تعداد بالای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های داروسازی، جایگاه علمی بالای دانشگاه‌ها و مدارک، بالا بودن کیفیت آموزشی، بالا بودن کیفیت زندگی، عدم وجود سختی‌های زبانی پذیرش و پایین بودن هزینه‌های زندگی دانشجویی در روسیه از مزایای بسیار مهم تحصیل داروسازی در این کشور است و مجموعه همین موارد هم هست که باعث شده است دانشجویان از سرتاسر جهان تحصیل در رشته داروسازی در روسیه را در نظر بگیرند. روسیه دارای دانشگاه‌های قدرتمند زیادی است که رنکینگ‌های بالای جهانی دارند و از این رو، وجهه بین‌المللی تحصیل در روسیه را می‌توان مشاهده کرد. همان طور که گفته شد، برخی پیچش‌ها و سختی‌هایی که دانشجویان برای مسیر زبان تحصیل و مدارک زبانی طی می‌کنند، به هنگام تحصیل در روسیه بی‌معنا هستند چرا که شما برای تحصیل داروسازی در روسیه نباید حتما روسی بدانید. تحصیل در این کشور در بیشتر رشته‌های تحصیلی به سه زبان دلخواه روسی، انگلیسی و فرانسوی امکان‌پذیر است. از دیگر نکات جذاب و مهم روسیه برای متقاضیان رشته داروسازی و به صورت کلی، رشته‌های پزشکی، این است که ورود و اخذ پذیرش در این کشورها نیازی به آزمون و کنکور ورودی ندارد و این یعنی دانشجویان مسیر بسیار هموارتری جهت تحصیل پیش روی خود دارند. خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی روسیه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت کشور خود ما، یعنی ایران هستند. البته در سطحی بین‌المللی‌تر هم می‌توان حرف زد و گفت که مدارک پزشکی صادرشده از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های روسیه، مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان یونسکو، MCI و دیگر سازمان‌های مهم پزشکی و سلامت هستند. این یعنی شما پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌های روسیه در رشته داروسازی، برای ورود به بازار کار، فرآیند سختی را طی نخواهید کرد و حتما آینده و فرصت‌های شغلی درخشانی پیش پای شما خواهد بود.

 رشته داروسازی در روسیه توسط اساتید مجرب و با روش‌های مدرن تدریس می‌شود در حالی که دوره‌های تحصیلی این رشته به دو قسمت تئوری و عملی تقسیم شده‌اند. روسیه همانند دیگر کشورهای مدرن اروپایی، در آموزش داروسازی از فناوری شبیه‌سازی استفاده می‌کند.

 

روسیه

روسیه را بشناسیم!

شناخت رشته و شناخت مقصد مهاجرت دو رکن بسیار اساسی به هنگام مهاجرت هستند. دانشجویانی که می‌خواهند برای رشته داروسازی به روسیه مهاجرت کنند، مسلما رشته خود را به خوبی می‌شناسند. شناختن کشور روسیه اما همچون هر مقصد دیگری نیاز به مطالعه و بررسی‌های دقیق دارد. حال چرا این مسئله از چنین اهمیتی برخوردار است؟ چون فرد دانشجو می‌خواهد سال‌های مهمی از زندگی خود را در کشور دومی به غیر از کشور خودش که سال‌ها در آن بوده و بافت بیرونی و درونی زندگی در آن را می‌شناسد زندگی کند و این بازه انتقال و انطباق با کشور دوم یا کشور محل تحصیل بسیار راحت‌تر خواهد بود اگر فرد بداند دقیقا دارد به لحاظ جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی به چه کشوری وارد می‌شود.

روسیه پهناورترین کشور جهان است. این کشور همچنین از اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل است و اگر چیزی از این کشور بدانیم، این است که سطح امنیتی در این کشور بسیار بالاست، یعنی به حدی که در این مقوله رقیب قدری برای دیگر کشورهای اروپایی و حتی آمریکا محسوب می‌شود. روسیه در قسمت شمال اوراسیا قرار دارد، و اگر بخواهیم بهتر بگوییم، این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع شده است. در روسیه بیش از سی زبان زنده وجود دارد اما زبان رسمی کل کشور زبان روسی است. این کشور با جمعیتی بالای ۱۴۵ میلیون نفر نهمین کشور پرجمعیت جهان است. روسیه مرزهای آبی زیادی با دریاها و اقیانوس‌ها دارد و یکی از این مرزها با دریای خزر ایران است. با اینکه روسیه پهناورترین کشور جهان است، اما بیشترین این مساحت را مناطقی تشکیل داده‌اند که خالی از سکنه‌اند. مهم‌ترین شهر روسیه مسکو است که پایتخت روسیه و بزرگ‌ترین شهر آن است. کاخ کرملین که قدیمی‌ترین کاخ روسیه نیز هست، در این شهر قرار دارد. از دیگر شهرهای مهم روسیه می‌توان به سن پترزبورگ، نووسیبیرسک و یکاترینبورک اشاره کرد. یکی از مسائل مهمی که باید برای زندگی و مهاجرت به روسیه حتی به صورت موقت به آن توجه کرد آب و هوای روسیه است. باید توجه کنید که پهناور بودن روسیه این امکان را فراهم آورده که تمامی بافت‌های طبیعی با انواع آب و هوا را در خود داشته باشد. با اینکه بسیاری از مناطق روسیه چهار فصل هستند، اما بسته به شهر مقصد خود از آب و هوای آن شهر اطلاع به عمل آورید چرا که مثل هر جای دیگری، سبک زندگی افراد حول آب و هوا و شرایط محیطی تغییر می‌کند و شاید شهری در روسیه با آب و هوای سردتر از شهری با هوای گرم برای شما مناسب‌تر باشد یا بلعکس.

 

شرایط تحصیل داروسازی در روسیه

شرایط تحصیل داروسازی در روسیه

همان طور که گفته شد متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی نیازی به دادن کنکور یا آزمون پذیرش نیستند و استرس و فشاری را در این مقطع متحمل نمی‌شوند اما این بدان معنا نیست که هر کسی با هر شرایطی توانایی ثبت نام در دانشگاه‌های روسیه را دارد. متقاضیان این رشته در وهله اول باید نمرات قابل قبولی در دروس زبان انگلیسی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی در دوران دبیرستان گرفته باشند. تحصیل در رشته داروسازی در روسیه به دو زبان روسی و انگلیسی انجام می‌شود. متقاضیان علاوه بر داشتن نمرات حداقل متوسط در دبیرستان و در دروس مذکور، باید پاسپورت روسیه را به همراه اعتبار کافی، فرم درخواست پذیرش تحصیلی در رشته داروسازی، و گواهی پزشکی دال بر منفی بودن ایدز به همراه داشته باشند. درباره چگونگی اخذ پاسپورت روسیه بعدتر حرف می‌زنیم. توجه داشته باشید که یکی از مزیت‌های عالی روسیه برای رشته داروسازی این است که دانشگاه‌های روسیه از هر دو رشته تجربی و ریاضی پذیرش دارند، و نه فقط برای متقاضیان با رشته تجربی. همان طور که اشاره شد، دانشگاه‌های روسیه نیازی به ارائه دادن مدارک زبانی همچون آیلتس، تافل، و GMAT، TCF و CAE ندارند. دانشجویان پس از گذراندن دوره تحصیلی خود در روسیه و دریافت مدرک خود می‌توانند به کشور خود بازگشته و مشغول به کار شوند و یا حتی به فکر مهاجرت به بهترین کشورها باشند تا در آنجا به طبابت و داروسازی بپردازند. تحصیل به زبان انگلیسی، اعطای بورسیه‌های تحصیلی عالی، شهریه‌های مناسب و قابل پرداخت و مدارک معتبر از اصلی‌ترین دلایل بالا رفتن متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی در روسیه هستند.

 

دریافت پاسپورت روسیه 

دریافت پاسپورت روسیه

دریافت تابعیت روسیه کار ساده‌ای نیست. فرم‌های زیادی وجود دارند که شما برای اخذ پاسپورت روسیه باید پر کنید و تمامی آن‌ها به زبان روسی هستند و باید توسط مترجمان کارکشته یا دارالترجمه‌های باسابقه به روسی ترجمه شوند و صلاحیت‌شان در خود روسیه تایید شود. راحت‌ترین راه‌های گرفتن پاسپورت روسیه از طریق تولد در خود روسیه، داشتن اجداد روس، زندگی کردن یکی از والدین در روسیه و یا ازدواج با یکی از اتباع روس است. اما اگر شرایط هیچکدام از این روش‌‌ها را ندارید باید فرم‌ها را با توجه به قوانین مهاجرتی موجود و برقراری تماس با نهادهای مربوطه در روسیه جهت اطمینان و البته پس از طی کردن مراحل زیر پر کنید.

پس از ورود به کشور روسیه، شما باید مدتی صبر کنید چرا که امکان اقدام بلافاصله برای اخذ تابعیت وجود ندارد. پس از ورود، ابتدا باید مجوز اقامتی موقت که دارای ۳ سال اعتبار است کسب کنید. توجه کنید که اگر در ۳ سال زندگی مجوزدار خود در روسیه قصد کار هم دارید، باید برای آن نیز مجوز کاری بگیرید. اخذ مجوز کاری حتی برای مزدوجان با اتباع روسی نیز الزامی است. پس از ۱ سال زندگی در روسیه، می‌توانید فرآیند درخواست مجوز اقامت دائم با اعتبار ۵ سال را آغاز کنید. بعدها امکان تمدید مکرر این مجوز وجود دارد. شما بلافاصله پس از دریافت مجوز اقامت دائم می‌توانید فرآیند اخذ شهروندی روسیه را شروع کنید. نکته اول آن که اگر شما موفق به اخذ مجوز اقامت دائم شدید دیگر نیازی به مجوز کار ندارید. نکته دوم آن که به هنگام شروع فرآیند اخذ پاسپورت، باید این شرط رعایت شود که در پنج سال اخیر، بیشتر از سه ماه روسیه را ترک نکرده باشید.

مدارک موردنیاز جهت تحصیل داروسازی در روسیه

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل داروسازی در روسیه

۱٫     ارائه مدرک دیپلم دبیرستان + ترجمه آن به زبان روسی؛

۲٫     ارائه ریزنمرات دبیرستان + ترجمه آن به زبان روسی؛

۳٫     ارائه فرم نهایی‌شده و تکمیلی درخواست پذیرش تحصیلی؛

۴٫     کپی مدارک هویتی و ارائه پاسپورت معتبر؛

۵٫     ارائه گواهی سلامت فرد متقاضی و عدم ابتلا به ایدز ؛

۶٫     یک قطعه عکس از متقاضی.

 

آزمون ورودی دانشگاه های روسیه

آزمون ورودی دانشگاه‌های روسیه

آزمونی به نام EGE  وجود دارد و متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی باید با این محوریت که می‌خواهند در دانشگاه‌های دولتی و با هزینه دولت به تحصیل بپردازند یا در دانشگاه‌های خصوصی و داشتن تمکن مالی دوره تحصیلی خود را در روسیه آغاز کنند، در این آزمون شرکت به عمل آورند. دروس اصلی این آزمون درواقع همان دروس دبیرستان (ریاضی، فیزیک، شیمی، جغرافیا، تاریخ، زیست‌شناسی) است به همراه زبان خارجی (انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی) و ادبیات و زبان روسی. متقاضیانی که می‌خواهند به زبان روسی در این کشور به تحصیل در رشته داروسازی بپردازند، باید حتما در این آزمون شرکت کنند. البته ناگفته نماند که برخی دانشگاه‌های روسیه برای دانشجویان استعداد درخشان و یا دارای استعداد و توانایی خاص، آزمون‌های ویژه برگزار می‌کنند.

 

مهمترین دانشگاه های داروسازی روسیه

مهم‌ترین دانشگاه‌های داروسازی کشور روسیه کدامند؟

از میان دانشگاه‌های معتبر و با رنک بالای جهانی روسیه، می‌توان از ۴ دانشگاه اصلی نام برد که همگی در تلاش هستند بهترین شرایط تحصیلی و مالی را برای دانشجو به ارمغان بیاورند:

۱٫     دانشگاه داروسازی سن پترزبورگ؛

۲٫     دانشگاه داروسازی Pyatigorsk؛

۳٫     دانشگاه داروسازی Khabarovsk؛

۴٫     دانشگاه داروسازی Yaroslav؛

 

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در روسیه در روسیه به مراتب از دیگر کشورهای اروپایی و غربی راحت‌تر است. روسیه با بهترین و معتبرترین مدارک، در سال‌های اخیر توانسته بهترین شرایط را برای تحصیل در تمامی رشته‌ها مهیا کند و فارغ‌التحصیلان کشور روسیه در رشته‌های مختلف مخصوصا پزشکی، به صورت کلی از شرایط تحصیلی و نتیجه آن راضی هستند. اگر قصد تحصیل در رشته داروسازی در این کشور را دارید لحظه‌ای درنگ نکنید و از همین حالا فرآیند اخذ پذیرش را آغاز کنید.

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 2 =