تحصیل پزشکی در روسیه

خانه / تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه با وجود سختی­‌هایی که دارد، جز رشته­‌های محبوب به حساب می­آید. این رشته از دوران کودکی و دانش‌­آموزی رویای بسیاری از افراد است. قبولی در این رشته بسیار سخت بوده که نیاز به تلاش‌­های مستمر دارد. اما همه افراد می­‌دانند که بعد از تحمل این سختی‌­ها کار و درآمد خوبی در انتظارشان است. ادامه تحصیل در رشتهه پزشکی؛ این رشته محبوب علوم تجربی میانگین ۹ تا ۱۴ سال به طول می­انجامد و در واقع شما باید سال­‌های جوانی خود را صرف مطالعه کتاب­‌های گوناگون و معالجه و پاسخگویی به بیماران و کشیک­‌های طولانی مدت کنید.

از این­ها که بگذریم بحث علاقه داشتن به رشته پزشکی نیز در این رشته بسیار حائز اهمیت است، زیرا ممکن است بعضی از افراد موفق به کسب بهترین رتبه در این رشته شوند؛ اما علاقه‌­ای به رشته پزشکی نداشته باشند و صرفا به خاطر آینده شغلی و درآمد، این رشته را انتخاب کرده باشند که این موضوع ممکن است فرد را طی این چند سال تحصیلی خسته کند.

مراحل تحصیل در رشته پزشکی شامل ۴ دوره است. این ۴ دوره به علوم‌­پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی(استاژری)، کارورزی بالینی (اینترنی) تقسیم می­‌شود. در دوره علوم‌­پایه مباحث اولیه و پایه پزشکی به دانشجویان آموزش داده می­‌شود و بعد از گذراندن این دو سال، طی قبولی در آزمون جامع از این دو سال دانشجویان به مقطع بالاتر می­‌روند. مقطع فیزیوپاتولوژی معمولا ۱ ساله بوده و دانشجویان در این مدت زمان یکساله با ساختار و انواع بیماری‌های بدن به طور کامل و دقیق آشنا می‌شوند.

در دوره کارآموزی بالینی دانشجویان به محیط بیمارستان وارد شده و طی دو سال به صورت عملی و تئوری و گذراندن کشیک‌­ها، با مفاهیم این دوره نیز آشنا می­‌شوند و با قبولی در آزمون این دوره به دوره کارورزی بالینی راه می­ابند. دوره کارورزی بالینی به طور کلی در بیمارستان سپری شده و فرد در این دوره که سخت­‌ترین دوره پزشکی است، به طور مستقیم با بیماران ارتباط دارد. دانشجو با گذراندن این دوره و کسب موفقیت در دوره کارورزی بالینی (اینترنی)، رسما به عنوان یک پزشک به جامعه معرفی می­‌شود.

تا اینجا با رشته پزشکی به طور خلاصه آشنا شدیم اما از آنجایی که قبولی در این رشته کار چندان راحتی نیست، بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌­کنند. یکی از این کشورها که در رشته پزشکی دانشجو می­‌پذیرد، کشور روسیه است. در ادامه ضمن آشنایی با کشور روسیه به تحصیل پزشکی در این کشور خواهیم پرداخت.

ویدئو تحصیل پزشکی در روسیه

روسیه و تحصیل در آن:

کشور روسیه که یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین کشورهای قاره اروپا به حساب می­آید، دارای ۵/۱۴۵ میلیون نفر جمعیت بوده و نهمین کشور پرجمعیت دنیاست. روسیه که در شمال اوراسیا قرار گرفته است و با کشورهایی چون کره شمالی، مغولستان، چین، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان و اوکراین، بلاروس، استونی، فنلاند، لتونی، لیتوانی و لهستان مرز زمینی مشترک دارد. پایتخت کشور روسیه مسکو بوده و زبان مردمان این کشور زبان روسی است. مسکو و سنت­پترزبورگ جزو شهرهای توریستی روسیه به حساب می­آیند که هر ساله افراد زیادی برای بازدید این دو شهر به روسیه می­روند. این کشور با شرایطی چون: عدم نیاز به مدرک زبان و نداشتن شرط معدل یکی از مقصدهای پرطرفدار برای دانشجویانی است که می­‌خواهند برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به خارج از کشور مهاجرت کنند.

 

پزشکی در روسیه

پزشکی در روسیه

رشته پزشکی و ادامه تحصیل پزشکی در روسیه متقاضیان زیادی دارد. سالانه ۴۰ هزار تبعه غیر روس برای گذراندن دوره­‌های پزشکی به این کشور مهاجرت می­‌کنند. روسیه به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر و سیستم آموزشی عالی و همچنین شرط سنی نامحدود، بسیار مورد توجه دانشجویان است. تحصیل پزشکی در روسیه به زبان­های انگلیسی و روسی امکان­پذیر است.

دانشگاه‌هایی که رشته پزشکی را به زبان روسی ارائه می­‌دهند، شهریه کمتری از دانشجویان دریافت می­‌کنند. افرادی که به زبان روسی علاقمند هستند، با انتخاب زبان روسی در دانشگاه ضمن پرداخت شهریه کمتر، بعد از اتمام درس خود راحت­‌تر نیز مشغول به کار می­‌شوند؛ چرا که ارتباط اجتماعی با عامه مردم به خصوص در رشته پزشکی، مستلزم دانستن زبان افراد آن جامعه است.

برای ورود به این رشته و تحصیل پزشکی در روسیه فرد باید در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر قبول شود. پیش‌­نیاز شرکت در این آزمون‌­ها داشتن مدرک دیپلم و یا گذراندن دوره­‌های پیش پزشکی (مرتبط با دروس زیست شناسی، زبان، فیزیک و شیمی) است. افرادی که با داشتن این مدارک در آزمون ورودی شرکت می­‌کنند، در صورتی که نمره ۵۰ درصدی از این آزمون را کسب نمایند، موفق به پذیرش دانشگاه می­‌شوند. از آنجایی که برای رشته پزشکی دانشگاه هایی که زبانشان روسی است، بیشتر مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند، پس دانشجویان باید در آزمون دانشگاه‌های روسی شرکت نمایند.

آزمون این دانشگاه‌ها به زبان روسی بوده و لازم است که فرد به این زبان مسلط باشد. در روسیه برای شرکت در این آزمون­‌ها دوره­‌هایی یکساله با نام دوره پادفک برگزار می­‌گردد. طی این دوره افراد علاوه بر اینکه با زبان روسی آشنا می­‌شوند، دروس شیمی، فیزیک، زیست شناسی را به زبان روسی خوانده و با آمادگی بیشتری در آزمون شرکت می­‌کنند. در دانشگاه‌های روسیه برای اخذ مدرک دکترای پزشکی و پزشکی عمومی، حدودا ۶ الی ۷ سال زمان لازم است که معمولا دوره پزشکی در دانشگاه‌هایی که  دروس را به زبان روسی ارائه می­‌دهند، ۷ ساله بوده و یکسال شامل دوره زبان روسی می­‌شود.

برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌‌های روسیه هرچه فرد معدل بالاتر و رزومه قوی­‌تری داشته باشد، احتمال پذیرش او در دانشگاه های بسیار خوب بالاتر می‌­رود. همچنین برخی از افرادی که معدل بالا و یا رزومه مناسبی ندارند با داشتن شرایط مالی خوب می‌­توانند از امکانات دانشگاه‌های روسیه بهره­‌مند گردند. اما در صورت داشتن رزومه خوب، فرد بدون پرداخت هزینه می‌­تواند پذیرش دانشگاه‌های معتبر این کشور را دریافت کند.

 

مزایای تحصیل پزشکی در روسیه

از مزایای تحصیل پزشکی در روسیه می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک پزشکی صادره از دانشگاه‌های روسیه مورد تایید یونسکو (UNESCO)، MCI سازمان جهانی بهداشت (WHO) و دیگر سازمان­‌های بین‌­المللی هستند.
  • این کشور به خاطر داشتن امکانات موجود در خود، فرصت­های تحقیقاتی بی­‌حد و حصری را برای دانشجویان دکترا فراهم می­‌کند.
  • دانشجویان مشغول به تحصیل پزشکی در روسیه می­‌توانند برای همسر و یا فرزندان خود درخواست ویزای همراه دهند؛
  • دانشگاه‌های روسیه از محیط تحصیلی بین­‌المللی امنی برخوردارند؛
  • دانش‌­آموزان به کسب نمره TOEFL یا IELTS برای تحصیل پزشکی در روسیه نیاز ندارند؛
  • دانشگاه‌های روسیه معتبر و بین­‌المللی بوده و مدارک آنها تایید شده است؛
  • درخواست و پذیرش در دانشگاه‌های روسیه روال ساده‌­ای دارد؛
  • شهریه­‌ها و هزینه­‌ها در روسیه مقرون به صرفه است؛
  • فرصت­‌های متعدد برای بررسی‌­های بالینی در بیمارستان­‌های تحت مدیریت دانشگاه‌ها وجود دارد؛
  • درخواست ویزای دانشجویی، فرآیند راحتی دارد.
  • دانشگاه‌های این کشور از کیفیت بالای آموزش و استانداردهای تحصیلی عالی برخوردارند.

 

بهترین دانشگاه های روسیه برای تحصیل پزشکی

از بهترین دانشگاه های روسیه برای تحصیل در رشته پزشکی می‌­توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف؛
  • دانشگاه ولگاگراد، Volgograd؛
  • دانشگاه علوم پزشکی کورسک، در کورسک؛
  • دانشگاه علوم پزشکی روسیه، مسکو؛
  • آکادمی پزشکی دولتی Tver؛
  • دانشگاه علوم پزشکی کازان، در کازان؛
  • دانشگاه سیچنوا Sechenov Moscow Academy؛

همچنین دانشگاه‌ های روسی که در ادامه آمده‌­اند، مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران هستند:

  • دانشگاه ایالتی سنت­پترزبورگ (Saint Petersburg state university)؛
  • دانشگاه دوستی ملل مسکو رودن (RUDN university)؛
  • دانشگاه ایالتی لومونوسو مسکو (Lomonosov Moscow state university)؛
  • دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک (Novosibirsk state university)؛
  • دانشگاه فدرال شرق دور (Far Eastern federal university).

 

اعزام دانشجو به روسیه

زمان تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

زمانی که دانشجویان در آزمون ورودی دانشگاه قبول می­‌شوند، اداره بین­‌الملل دانشگاه برای این دانشجویان درخواست ویزای دانشجویی می­‌دهد، مبلغ این ویزا ۴۰ دلار بوده و بین ۳ تا ۵ هفته زمان‌­بر است. این نوع ویزا تنها ۳ ماه اقامت دانشجو را پوشش می­‌دهد و دانشجو بعد از این سه ماه باید برای درخواست تمدید ویزای خود اقدام نماید.

دانشجویانی که برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی کشور روسیه را انتخاب می­‌کنند، باید بدانند که پذیرش دانشگاه‌های روسیه دارای سیستم زمان‌­بندی است و دانشجو در آن زمان مشخص شده می‌­تواند اقدام نماید. به طور مثال: برای پذیرش ترم سپتامبر از اول ژانویه تا اول ماه جولای و برای ورود در ماه نوامبر تا اول شهریور ماه می‌­توانند تقاضای ویزا خود را ثبت نمایند.

 

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در روسیه

به دلیل اینکه دولت روسیه از دانشجویان پزشکی خارجی برای پرداخت هزینه‌­ها و شهریه‌­ها حمایت می­‌کند و دانشجویان برای تحصیل در این کشور هزینه­‌های سنگینی متقبل نمی­‌شوند، در نتیجه دانشجویان برای شرکت در دانشگاه‌­های این کشور بیشتر مشتاق می­‌شوند. دولت روسیه ۸۰ الی ۹۰ درصد از هزینه‌­های تحصیلات دانشجویان پزشکی خارجی را پرداخت می­‌کند و دانشجویان با پرداخت ۱۰ الی ۲۰ درصد از هزینه­‌ها به راحتی می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند. به طور کلی تحصیل پزشکی در روسیه به زبان روسی در مقطع لیسانس ۴۸۰۰ دلار و به زبان انگلیسی در این مقطع ۵۱۰۰ دلار است. با توجه به پرداخت هزینه کم، استانداردهای آموزشی در سطحی بسیار عالی هستند. البته ناگفته نماند که هزینه تحصیل پزشکی در سنت­پترزبورگ با هزینه تحصیل پزشکی در کازان و یا سایر شهرها متفاوت است.

هزینه تحصیل در دوره‌ه­ای پادفک که در بالا به آن اشاره کردیم نیز ۵ تا ۱۰ هزار دلار است. هزینه زندگی در کشور روسیه نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته کم است. در جدول زیر شهریه  برخی از دانشگاه ها برای رشته پزشکی آمده است.

 

نام دانشگاه شهریه سالیانه (دلار) هزینه خوابگاه سالیانه (دلار)
دانشگاه علوم پزشکی سنت­پترزبورگ ۵۵۰۰ ۱۶۰۰
دانشگاه فدرال کازان ۵۵۰۰ ۱۰۰۰
دانشگاه دوستی مردم روسیه ۷۰۰۰ ۱۲۰۰
اولین دانشگاه علوم پزشکی مسکو ۱۰۰۰۰ ۱۸۰۰
دانشگاه علوم پزشکی کورسک ۵۱۰۰ ۱۰۰۰

مدارک لازم برای رشته پزشکی در روسیه

مدارک لازم برای رشته پزشکی در روسیه

دانش‌­آموزانی که برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی کشور روسیه را انتخاب می­‌کنند، پس از دریافت نامه دعوت به تحصیل با همراه داشتن مدارک زیر می‌­توانند برای درخواست ویزای دانشجویی، به کنسولگری روسیه در کشور خود بروند. این مدارک عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر؛
  • فرم درخواست ویزا که توسط دانشجو پر و امضا شده است؛
  • دو عکس پاسپورت با زمینه سفید و اندازه ۳۵ میلیمتر در ۴۵ میلیمتر؛
  • برگه آزمایش اچ آی وی؛
  • نامه از دانشگاه پذیرفته شده برای پشتیبانی از ویزا؛

موقعیت کار بعد از اتمام تحصیل پزشکی در روسیه

افرادی که برای تحصیل در رشته پزشکی به این کشور مهاجرت می­‌کنند، در صورتی که بعد از اتمام درس خود قصد زندگی و کار در این کشور را داشته باشند، بلافاصله بعد از اتمام درس خود باید در رشته تحصیلی خود کار پیدا کرده و مشغول به کار شوند. در این صورت ویزای آنها از ویزای دانشجویی به ویزای کاری تغییر می­‌کند و می‌­توانند در این کشور زندگی کنند و پس از گذراندن دوران تحصیل و سه سال کار مرتبط با رشته در روسیه می‌­توانند برای اخذ شهروندی روسیه درخواست دهند. همچنین دانشجویانی که بتوانند در آزمون WHO که برای تایید مدرک پزشکی است، نمره قبولی را دریافت کنند، به عنوان پزشک می‌­توانند در روسیه فعالیت نمایند. دانشجویانی که از یکی از دانشکده های پزشکی روسیه فارغ التحصیل می­‌شوند واجد شرایط هستند تا بعد از گذراندن آزمون پزشکی ملی این کشور در هر جای جهان مشغول به کار شوند.

دانشجویان مقطع کارشناسی در حین تحصیل در رشته پزشکی و البته سایر رشته ها می‌­توانند برای تامین هزینه‌های زندگی خود ۱۰ ساعت کار در طول هفته داشته باشند. برای مقطع کارشناسی ارشد این زمان به ۲۰ ساعت کار در هفته می­‌رسد و در مقطع دکترا چون شرایط ویژه­‌ای برای تحصیل وجود دارد، دولت روسیه مبلغی را ماهیانه برای این دانشجویان در نظر می­‌گیرد.

سخن پایانی:

روسیه بیشترین جمعیت تحصیل کرده در جهان را دارد و بیش از نیمی از مردم روسیه دارای تحصیلات عالی هستند. دانشگاه‌های پزشکی روسیه در جهان از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند و مدرک آنها در سراسر دنیا مورد تایید است. به طوری­‌که می­توان گفت تقریباً ۳۰ جایگاه برتر به دانشگاه‌های برجسته علوم پزشکی روسیه تعلق دارد. روسیه با مدرن­‌ترین و جدیدترین تاسیسات و تکنولوژی­‌ها، سیستم عالی و با کیفیت آموزش پزشکی، شهرت بالایی میان دانشجویان خارجی دارد. بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر برای تحصیل پزشکی در روسیه به این کشور سفر کرده‌­اند.

تحصیل پزشکی در روسیه به افراد این فرصت را می­‌دهد که در دانشگاه‌های معتبر به تحصیل خود ادامه داده و با دریافت مدرک تحصیلی معتبر از بهترین دانشگاه‌های دنیا با هزینه‌­ای بسیار کمتر از دانشگاه‌های هم رده این کشور، در هرجایی از دنیا که بخواهند، وارد بازار کار شوند و از درآمد عالی و شرایط کاری بسیار خوبی که در انتظارشان است، نهایت لذت را ببرند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =