تحصیل پرستاری در روسیه

خانه / تحصیل پرستاری در روسیه

پرستاری یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها نه فقط در میان دانش‌آموزان تجربی بلکه تمامی رشته‌هاست. البته پرستاری همچنین یکی از رشته‌هایی است که نیاز جوامع به آن روز به روز در حال افزایش است. شدت گرفتن سرعت رشد بیماری‌ها، بالا رفتن تعداد آن‌ها و اینکه جهان دارد رو به سوی سالمند شدن می‌نهد، همه و همه دال بر این موضوع هستند. البته یکی دیگر از مسائلی که پرستاری را برای جوامع آنچنان ضروری و مهم می‌سازد، پیشرفت بی‌وقفه علم پرستاری صورت خاص، و علم پزشکی به صورت کلی است. با به روز شدن و مدرن‌تر شدن جهان پزشکی، نیاز به افراد کارکشته‌ای در زمینه اجرایی میدان پزشکی بالا می‌رود. یکی از بهترین مراکز و کشورها برای تحصیل علم پرستاری، روسیه است. روسیه در سال‌های اخیر دانشجویان زیادی را از غرب و آفریقا گرفته، تا شرق و خاورمیانه و استرالیا در این رشته پذیرش کرده است. برای فهمیدن شرایط  مهاجرت و تحصیل پرستاری در روسیه، با ما همراه شوید.

وضعیت آموزش پرستاری در روسیه

ویدئو تحصیل پرستاری در روسیه

وضعیت آموزش پرستاری در روسیه

دانشجویان رشته پرستاری با تحصیل در روسیه می‌توانند فرصت‌های کاری و حرفه‌ای بسیار عالی‌ای داشته باشند. مدت زمان تحصیل پرستاری در روسیه ۴ سال است و دانشجویان پس از تکمیل این دوره می‌توانند سریعا به بازار کار رجوع کنند و در آن مشغول به کار شوند. از میان دانشگاه های کشور روسیه ۲۱ دانشگاه در این کشور دارای رتبه های برتر در جهان هستند که هم دارای امکانات بسیار گسترده و به روزند و هم کیفیت بالای آموزشی دارند.

دانشجویان متقاضی رشته پرستاری در روسیه معمولا آموزشی عالی و باکیفیت دریافت می‌کنند و با به کار گرفتن پتانسیل‌هایشان در دانشگاه‌های روسیه، با مجموعه کارآمد و مهمی از توانایی‌ها فارغ‌التحصیل خواهند شد. به دلیل اهمیت بالا و نقش مهم پرستاران در نهادها و سازمان‌های پزشکی و فرآیندهای آن، شرایط کاری نیز رو به سوی سخت شدن نهاده است. آموزش اصولی پرستاری این امکان را برای جامعه پزشکی فراهم می‌آورد که خدماتی باکیفیت‌تر ارائه شده و در موارد اجرایی حیطه پزشکی، سرعت کار و پیشرفت درمان بالا برود.

یکی از دانشگاه‌های بسیار مهم روسیه در زمینه پزشکی، دانشگاه رودن واقع در مسکو است. این دانشگاه برنامه‌های متنوع و متعددی را برای پرستاری طراحی کرده است. این برنامه‌ها شامل دانش‌های تئوری و عملی بسیار باکیفیت است که باعث می‌شوند دانشجویان در مراکز تخصصی چه خارج و چه داخل روسیه پذیرفته شوند. امروزه رشته‌هایی همچون «روابط بین‌الملل در پرستاری» وجود دارد که دانشجویان را با ویژگی‌های کاری و محیطی پرستار شدن در کشورهای مختلف جهان، قوانین سازمان بهداشت جهانی و البته، اتحادیه‌های کارگری آشنا می‌کنند. در «طرح مراقبت‌های ویژه» نیز، نه تنها ابعاد پزشکی کار پرستاران، بلکه جنبه‌های دیگری همچون بعد اخلاقی، روانی و روانشناسی، و اجتماعی پرستاری آموزش داده می‌شود.

دانشگاه رودن سیستم آموزشی بسیار مدرنی را بر مبنای تکنولوژی‌های ارتباط از راه دور و فناوری و لابراتوارهای بالینی مجهر به آخرین تکنولوژی گسترش داده است. در تمامی دانشگاه‌ها بر روی کارهای عملی موکدا تاکید می‌شود و در کلاس‌ها، ۶۵ الی ۷۲ ساعت به این امر اختصاص داده شده است. دانشجویان در بهترین کلینیک‌های تک‌رشته‌ای یا چندرشته‌ای مسکو و دیگر شهرهای بزرگ مشغول به کارند و نهایتا دانش عملی بسیار کارآمدی جهت پیشگیری، تشخیص، فعالیت‌های درمانی و توانبخشی در خود تقویت می‌کنند. دانشجویان در بهترین کلینیک های چند رشته ای مسکو کار می کنند و در نتیجه دانش عملی گسترده ای در پیشگیری، تشخیص، درمان و فعالیت های توانبخشی دریافت می کنند. برنامه های پرستاری در دانشگاه پزشکی سچینوا مسکو نیز تمرکز بالایی بر کارهای عملی دارند. گفتنی است که این دانشگاه اولین دانشگاه پزشکی روسیه است.

دانشجویان پس از شرکت در این طرح‌ها، در مدیریت و تکنولوژی‌های موجود در پرستاری مهارت بالایی خواهند یافت. در فرآیندهای آموزشی‌ای که سیستم آن مبتنی بر شبیه‌سازی است، بیمارستان‌های مسکو در نقش میدان‌های واقعی پرستاران ظاهر می‌شوند و دوره‌ها در این بیمارستان‌ها گذرانده می‌شود. این دوره‌ها این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا مهارت‌های خود را در یک یا چند تخصص تقویت کنند. البته موقعیت‌های کاری آنان را در آینده نیز همین دوره‌ها ممکن است تضمین کنند. پس توجه داشته باشید که دوره‌ها بسیار مهم هستند.

با توجه به بحران جمعیتی‌ای که روسیه به آن دچار است، شاخص های بهداشت و سلامت روزانه رو به سوی کاهش دارد و دانشجویانی که در رشته پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند با دیدن آموزش‌های حرفه‌ای و موثر نقش بسیار کارآمد و مهمی را در ارتقا سلامت کشور، آموزش، بهداشت، و خدمات پیشگیری این کشور ایفا خواهند کرد. دانشجویان خارجی نیز با تحصیل در رشته پرستاری در این کشور می‌توانند وارد بازارهای کاری بسیار نیازمند این کشور بشوند و به عبارتی، از فرصت‌های شغلی کوچک و بزرگ در این بحران سلامت استفاده کنند.

همان طور که می‌دانید روسیه وسیع‌ترین کشور در جهان و نهمین کشور پرجمعیت آن است. تقریبا بالای نصف این کشور را مناطق باز و منجمد تشکیل می‌دهند. این کشور اوراسیایی که با بیش از ۱۰ کشور در همسایگی است و جمعیتی بالای ۱۴۵ میلیون نفر دارد، سالانه به تعداد زیادی پرستار خارجی و داخلی نیازمند است. دانشجویان می‌توانند در شهرهای مختلف کشور روسیه به تحصیل رشته پرستاری بپردازند.

شرایط اخذ پذیرش رشته پرستاری

شرایط اخذ پذیرش رشته پرستاری

دانشجویان خارجی بسیاری به دلیل کیفیت آموزشی بالای موسسات دانشگاهی و همچنین متدها و روش‌های مورد استفاده آن‌ها به دنبال تحصیل در این کشور هستند. تحصیل در روسیه برای تمامی دانشجویان بین‌المللی‌ای که در روسیه دوره تحصیل خود را به پایان برسانند یک تجربه شدیدا خاص و مفید خواهد بود. کشور روسیه در خود بیش از ۶۰۰ دانشگاه دولتی دارد که دانشجویان داخلی و تابع روس در برنامه‌های متنوع آن مشغول به تحصیلند. بیش از ۳۲۰ دانشکده نیز دوره‌های پزشکی، بازرگانی و مهندسی برای دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کنند که از کثیری از آن‌ها از بهترین دوره‌های موجود در جهان هستند. همه دانشجویانی که مدرک دوره متوسطه کسب کرده‌اند، حق پذیرش در دانشگاه‌های روسیه را دارا هستند چرا که دانشگاه‌های روسیه مدت‌هاست سیستم پذیرش آزاد را برای تمامی دانشجویان بین‌المللی از سرتاسر جهان به کار می‌بندد. شرط اخذ پذیرش در دوره‌ها معدل یا نمره خاصی نیست.

 

الزامات دوران کارشناسی

برای اینکه دانشجویان در دوره‌های مرتبط با پزشکی بتوانند پذیرش بگیرند، ابتدا باید دروس زیر و همچنین دیگر دروس مدرسه را گذرانده باشند(دروس زیر دروس اصلی هستند): زیست، شیمی، فیزیک

الزامات دوران کارشناسی ارشد و دکترا 

برای پذیرش شدن در دوره‌های مرتبط با پزشکی در دو دوره کارشناسی ارشد به مدارک ذیل نیازمندید: مدرک چهار ساله کارشناسی به همراه ریز نمرات، مدرک دوره دبیرستان

 

برای پذیرش در دوره‌هایی که مختص مقطع دکترای پرستاری هستند، به مدارک ذیل نیاز دارید: مدرک کارشناسی ارشد در موضوع مربوطه به همراه تمامی ریزنمرات

زبان تحصیلی و مدارک جهت پذیرش

دانشجویان برای تحصیل در رشته پرستاری در دانشگاه‌های روسیه باید یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی را داشته باشند که نشان از مهارت آن‌ها در این زبان داشته باشد. البته برخی از دانشگاه‌ها هستند که به ارائه این مدرک نیازی ندارند چرا که خودشان دارای دوره‌های درسی زبان انگلیسی قبل از شروع کلاس‌های دانشگاهی هستند. این دوره‌ها به دانشجویانی که مهارت و مدرکی در زبان انگلیسی ندارند کمک می‌کند که مهارت الزامی زبان انگلیسی را برای ورود و پذیرش در رشته پرستاری به دست آورند. دانشجویان برای ورود به موسسات دانشگاهی روسیه ابتدا باید فرم درخواست پذیرش دانشگاه مورد نظر خودشان را تکمیل کنند و سپس، آن را به ضمیمه مدارک زیر برای دانشگاه مذکور ارسال نمایند (توجه داشته باشید که تمامی مدارک زیر باید به زبان روسی ترجمه شده باشند): ۱٫ مدارک تحصیلات قبلی فرد ۲٫ گواهینامه‌های پزشکی فرد مبنی بر سلامت او ۳٫ ارائه چند قطعه عکس پاسپورتی + فرم درخواست پذیرش دانشگاه

تحصیل پرستاری در روسیه به زبان انگلیسی

تحصیل پرستاری در روسیه به زبان انگلیسی

هر چند که کثیری از دانشگاه‎ها در روسیه دوره‎هایی جهت آمادگی زبانی برای مددرسانی به دانشجویان ترتیب می‌دهند، اما اگر شما دلتان می‌خواهد که انگلیسی زبان اصلی دوره باشد، طیف وسیعی از طرح‌ها و دوره‌های زبان انگلیسی در روسیه وجود دارد. اکثر دوره‌های موجود در سطح کارشناسی ارشد به طور کامل به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شوند و اینجاست که زبان انگلیسی مهم می‌شود. یکی از ابزارهای جست‌وجوی بسیار مفید برای یافتن دوره‌ها و برنامه‌های زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌های روسیه، وبسایت STUDYINTUSSIA.RU است که به دانشجویان این امکان را می‌دهد که مبتنی بر سطح دوره، رشته خود، و زمینه تحصیلی‌شان، نوع آموزش، طول دوه، شهر و زبان به دنبال دوره خود بگردند.

برای اخذ پذیرش در برنامه‌های انگلیسی‌زبان دانشگاه‌های روسیه، بسته به دانشگاه الزامات متفاوتی وجود دارد اما به طور کلی، دانشجو نیازمند است که مدارکی همچون دیپلم یا نوعی گواهی را ارائه بدهد که در آن آموزش‌های پیشینی شما، نامه پشتیبانی‌تان، و به طور کلی مهارت زبانی شما همراه با نمره مورد نیاز در آزمون‌های آیلتس یا تافل (البته اگر زبان مادری‌تان انگلیسی نباشد) به تایید رسیده باشد. برای برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما نمونه کار، نامه مرجع از اساتید، رزومه و مدارکی اینچنینی درخواست کنند و یا ممکن است که به مصاحبه تلفنی یا اسکایپی به زبان انگلیسی نیاز شود.

بهترین دانشگاه های روسیه در رشته پرستاری

بهترین دانشگاه‌های روسیه در رشته پرستاری

  1. آکادمی پزشکی مسکو (MMA) – سچینوا: اولین آکادمی پزشکی روسیه، و همچنین بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین میان تمامی آکادمی‌های پزشکی روسیه است. این دانشگاه نقشی اساسی در آموزش و توسعه حیطه پزشکی و تمامی رشته‌های آن دارد.
  2. دانشگاه دولتی علوم پزشکی و دندانپزشکی (MSUMD) – سماشکو: دارای پنج دانشکده پزشکی، پزشکی عمومی، پرستاری، دندانپزشکی و آموزش اصولی حرفه‌ای دندانپزشکی و همچنین تحصیلات تکمیلی است. این آکادمی از شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های روسیه در زمینه علوم پزشکی است.
  3. دانشگاه دولتی علوم پزشکی روسیه (RSMU) – پیروگوف: دانشگاه پیروگوف در مسکو قرار دارد و از دانشگاه‌های بسیار باقدمت و معتبر است.
  4. دانشگاه دولتی پزشکی سن پترزبورگ (SPSMA): این دانشگاه سابقه‌ای بیش از یک قرن در آموزش علوم تخصصی و بالینی و همچین حیطه پیشگیری بیماری دارد.
  5. دانشگاه دولتی علوم پزشکی سیبری: این دانشگاه در تومسک قرار دارد. از معتبرترین و پرافتخارترین دانشگاه‌های روسیه است.
  6. دانشگاه دولتی علوم پزشکی ولگوگراد: این دانشگاه توسط دانشمند بلندمرتبه ولادیمیر پتروف اداره می‌شود و به داشتن پرسنل و پزشکانی خبره و متخصص مشهور است.

و دیگر دانشگاه‌ها:

 

  1. دانشگاه دولتی رودن مسکو
  2. دانشگاه دولتی علوم پزشکی تور
  3. دانشگاه دولتی ماری
  4. دانشگاه دولتی علوم پزشکی اورنبورگ
  5. دانشگاه دولتی علوم پزشکی نیژنی نووگورود
  6. دانشگاه فدرال کریمه
  7. دانشگاه دولتی علوم پزشکی باشقیر
  8. دانشگاه دولتی علوم پزشکی کورسک
  9. دانشگاه دولتی لوموسنف مسکو

 

هزینه تحصیل پرستاری در روسیه

هزینه تحصیل پرستاری در روسیه

شهریه تحصیلی و شرایط مالی دوران تحصیل از موضوعات قابل توجه و بسیار مهمی است که دانشجویان آن را برای مهاجرت تحصیلی در نظر می‌گیرند. شاید این مورد اولین ملاک انتخاب دانشجویان در گزینش کشور و دانشگاه مورد نظرشان باشد. دانشجویان درشته پرستاری پیش از اینکه به این رشته ورود پیدا کنند باید در دوره‌های پزشکی‌ای که پیش‌تر از آن گفته شد شرکت کنند. این دوره‌ها دوره‌های پادفک نامیده می‌شوند و در اکثر دانشگاه‌های پزشکی روسیه قابل پیگیری هستند. هزینه گذراندن این دوره‌ها از ۳۳۰۰ الی ۵۰۰۰ دلار در سال است و بسته به دانشگاه این مبلغ متغیر است. همچنین دانشجویان جهت تحصیل در دوره پرستاری روسیه باید به طور میانگین ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ دلار در سال به دانشگاه خود پول پرداخت نمایند.

هزینه تحصیل در دوره‌های پرستاری عالی‌ترین دانشگاه‌های دولتی در روسیه توسط دو دانشگاه رودن (RUDN) و دانشگاه (MSMU) که دو دانشگاه اصلی روسیه در زمینه پزشکی و پرستاری هستند تعیین می‌شود. یکی از پروژه‌های مهم این دانشگاه‌ها پروژه تحصیلی۱۰۰-۵ بود که شرکت‌کنندگان آن با وسواس بسیار بالایی انتخاب می‌شدند. اینکه دانشگاهی در این پروژه عضو بوده باشد بدان معناست که آن دانشگاه دارای آموزشی با کیفیت بالا و رقابت شدید میان فارغ‎التحصیلان آن است. بعد از اینکه دانشجو آموزش پرستاری خود را در کشور روسیه تکمیل کرد، فارغ‌التحصیل خواهد شد و مدرک دوره ۴ ساله خود را دریافت خواهد کرد. این کوتاه‌ترین برنامه پزشکی است، چرا که دیگر دوره‌ها ۶ سال به طول می‌انجامند. به صورت کلی هزینه تحصیل پرستاری در روسیه ۴ تا ۷ برابر ارزان‌تر از اروپا و آمریکا است.

برای یک زندگی دانشجویی متوسط در روسیه ، ۱۵۰ الی ۲۰۰ دلار در ماه کافی است. البته در نظر داشته باشید که هزینه‌ها در سن پترزبورگ و مسکو کمی بیشتر می‌شود چرا که این دو شهر، شهرهای گران روسیه هستند. غذا و نوشیدنی و خورد و خوراک در هفته  ۵۰ تا ۱۰۰ دلار در هفته است. این مبلغ با در نظر گرفتن این است که در هفته چند باری از رستوران‌ها استفاده کنید. هزینه یک شام خوب در یک رستوران حدود ۲۵ دلار است. در روز تعطیل البته این مبلغ کمتر از نصف می‌شود. بلیط سینما بین ۷ تا ۱۰ دلار است در صورتی که زبان فیلم انگلیسی باشد. بلیط فیلم‌های به زبان روسی در سینما ۵ دلار هستند. هزینه تئاتر و اوپرا و باله از ۲۵ تا ۳۰ دلار است اما اگر جایگاه شما در سالن برایتان مهم نباشد. برای حمل و نقل خرج زیادی نخواهید کرد. هزینه مترو از ۲۵ الی ۳۵ دلار در ماه متغیر است. بلیط اتوبوس و تراموا بین ۰٫۵ الی ۱ دلار است.

 

 

روسیه برای موفقیت پرستاران نوعی از پکیج موفقیت را در خود دارد. تخصص و حرفه‌ای بودن در رشته‌های پزشکی به همراه بازار کاری که روز به روز نیاز آن به پرستاران بیشتر می‌شود دو مولفه بسیار مهم هستند که به آسانی آینده پرستاران را تامین می‌کنند. از طرفی شناخته‌شده بودن موسسات علمی دانشگاهی روسیه به گونه‌ای است که حتی اگر فارغ‌التحصیلان قصد ماندن در روسیه را نداشته باشند، باز هم می‌توانند مسیری پر از فرصت‌های بزرگ کاری را در کشورهای دلخواه خود دنبال کنند. به تحصیل پرستاری در روسیه به عنوان گزینه‌ای جدی برای مهاجرت نگاه کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 10 =